ملاقات با دو رییس‌جمهور

گروه بین‌الملل- گفت‌وگوهای دیروز جورج بوش و ولادیمیر پوتین دیروز در حالی در تفریح‌گاه تابستانی خانواده بوش انجام شد که در بسیاری لحظات جورج بوش پدر رییس‌جمهور اسبق ایالات متحده نیز آنها را همراهی می‌کرد. همچنین همسر و مادر رییس‌جمهور ایالات متحده نیز در این دیدارها حضور داشتند. بوش و پوتین طی دیروز با یکدیگر و به اتفاق خانواده بوش به ماهیگیری و پیاده‌روی رفتند. و ساعاتی را نیز روی قایق دو موتوره جورج بوش سپری کردند. به نظر می‌رسید بوش و پوتین بیشتر در این دیدار در مورد آب و هوای اقیانوس اطلس در این فصل گفت‌وگو کرده باشند تا مسائل سیاسی مورد اختلاف. اما دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین دیروز به خبرنگاران گفت که مرحله اولیه گفت‌وگوها انجام شده است و دو رییس‌جمهور بیشتر بر مساله گسترش نفوذ ناتو و طرح سپر موشکی ایالات متحده متمرکز شده‌اند. به گفته سخنگوی کرملین پوتین در جریان دیدار غیررسمی خود با بوش نگرانی‌های مسکو درخصوص گسترش نفوذ ناتو در شرق اروپا را به اطلاع رییس‌جمهور ایالات متحده رسانده است. بوش و پوتین که ماه گذشته سخنان تند و تحریک‌آمیزی را علیه یکدیگر عنوا کردند دیروز در برابر دوربین‌های تلویزیونی و عکاسی خبرنگاران بیشتر در هیات دوستان دیرینه ظاهر شدند. با این وجود گمانه‌‌زنی‌ها نشان می‌دهد که بعید است بوش و پوتین در ویلای ساحلی بوش‌ها حرف‌هایی را که دوست دارند از زبان یکدیگر بشنوند. در همین حال وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد: پوتین و بوش در این دیدار غیررسمی بیشتر در مورد مسائل مستقیم بین دو کشور گفت‌وگو خواهند کرد که استقرار سپر موشکی در خاک لهستان و جمهوری چک مهم‌ترین آنها است. وی همچنین از توافق بوش و پوتین بر سر مسائلی همچون روابط دوجانبه و حفظ سطح روابط خبر داد. به گفته لاوروف، وزیر خارجه روسیه، این دو نفر توافق کردند که از روابط دوجانبه به عنوان ابزاری برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده نشود.

حزب جمهوریخواه آمریکا ولادمیر پوتین هر دو سال آینده انتخابات سختی را در پیش رو دارند که می‌تواند برای آنها سرنوشت‌ساز باشد.اما دیروز هم مطبوعات ایالات‌متحده به انتقاد خود از سیاست‌های کرملین در برابر غرب ادامه داد. اکثر تحلیلگران آمریکایی عقیده دارند که اگرچه ایدئولوژی شوروی فروپاشیده است، اما کرملین همچنان از سیاست‌های ضدغربی و اروپای برای کنترل شهروندان خود استفاده می‌کند. همچنین آنها ایالات متحده را به اتخاذ روشی در قبال روسیه متهم می‌کنند که بیش از حد نرمش دارد و در نهایت به پیش‌روی روسیه منتهی می‌شود. در همین حال دیمیتری پسکوف بار دیگر با اشاره به سپر موشکی آمریکا در اروپا گفت: ما می‌دانیم که ایران تهدید نیست. وظیفه این رادار کنترل و تحت‌نظر گرفتن زیرساخت‌های نظامی روسیه است. این مشکل ما است و این تهدیدی برای امنیت ما است.

گفته‌های سخنگوی پوتین یک روز پس از سفرش به ایالات متحده نشان می‌دهد که دو رییس‌جمهور نتوانسته‌اند به نقطه مشترکی دست پیدا کنند. حتی اگر رییس‌جمهور سومی نیز در این دیدار حضور داشته باشد.