افزایش فشار بین‌المللی بر کره‌شمالی

بی‌بی‌سی- نخست‌وزیر ژاپن به کره شمالی هشدار داد در صورتی که در فعالیت هسته‌ای خود با جامعه جهانی همکاری نکند، با فشارهای فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت کشورش با اعمال اقدامات تحریمی شدیدتری علیه کره شمالی موافق است.

اجلاس شش جانبه حل بحران هسته‌ای کره شمالی که پس از یک تعلیق سیزده ماهه در پکن برگزار شده بود، پس از پنج روز گفت‌وگو، بدون دستیابی به نتیجه خاتمه یافت.

در نشست اخیر پکن، که کار خود را با حضور نمایندگان کره شمالی، کره جنوبی، ایالات متحده، روسیه، ژاپن و چین در پکن آغاز کرده بود، تاریخی برای برگزاری جلسه بعدی تعیین نشد.

دور اول اجلاس شش جانبه در آگوست سال ۲۰۰۳ و پس از اعلام تصمیم کره شمالی به خارج شدن از پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ان‌پی‌تی، برگزار شد.

هدف شرکت‌کنندگان در این اجلاس یافتن راهی برای قانع کردن کره شمالی به متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای این کشور بوده است.

تاکنون نمایندگان شش کشور در شش جلسه شرکت کرده‌اند در حالیکه در این مدت، کره شمالی فعالیت‌های هسته‌ای خود را بدون نظارت بین‌المللی دنبال کرده و اعلام داشته که به آزمایش بمب اتمی هم دست زده است.

نماینده چین، میزبان اجلاس، گفته است که کره شمالی حاضر است در برابر دریافت کمک‌های بین‌المللی و تضمین‌های امنیتی با خلع سلاح هسته‌ای خود موافقت کند.

وی گفت که شش کشور شرکت کننده، به گفته وی، در نخستین فرصت ممکن مجددا تشکیل جلسه خواهند داد، اما تاریخ معینی را اعلام نداشته است.

نماینده ژاپن در اجلاس شش جانبه نسبت به کارآیی این مذاکرات ابراز تردید کرده و گفته است که عدم همکاری کره شمالی اعتبار این مذاکرات را خدشه‌دار کرده است.

موانع دستیابی به توافق

ایالات متحده گفته است که در جریان مذاکرات اخیر، کره شمالی مجددا اصرار ورزید که آمریکا تحریم‌هایی را که علیه این کشور وضع کرده لغو کند، اما از مذاکره در باره توقف برنامه‌های هسته‌ای خود خودداری کرد.

کریستوفر هیل، نماینده آمریکا در اجلاس پکن، کره شمالی را متهم کرده است که این مذاکرات را جدی نمی‌گیرد و به جای پرداختن به مساله اصلی، موضوع‌های فرعی را مطرح می‌کند.

به گفته منابع دیپلماتیک، آمریکا مشوق‌های دیگری را برای ترغیب کره شمالی به قبول خواست‌های خود مطرح کرد که شامل تعهد کتبی در مورد خودداری از حمله به این کشور است، به این شرط که کره شمالی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و به بازرسان بین‌المللی اجازه نظارت بر این فعالیت‌ها را بدهد.

در مقابل، کره شمالی گفته است که در نخستین گام، ایالات متحده باید یک بانک مستقر در ماکائو را از فهرست سیاه خود خارج کند.

کره شمالی مبلغ بیست و چهار میلیون دلار را نزد این بانک سپرده‌گذاری کرده، در حالیکه ایالات متحده این بانک را به دست داشتن در پولشویی و معاملات جعلی متهم کرده و از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ آن را مشمول تحریم قرار داده است.

اقدام ایالات متحده به توقف مذاکرات شش جانبه به مدت سیزده ماه منجر شد. کره شمالی برای توقف برنامه‌های هسته‌ای خود خواستار مذاکرات دو جانبه با آمریکا به منظور امضای معاهده عدم تجاوز و دریافت کمک‌های اقتصادی از ایالات متحده شده است.آمریکا چنین مذاکراتی را نپذیرفته و تاکید کرده‌است که بحران کره باید با مشارکت کشورهای منطقه، به خصوص ژاپن و کره جنوبی، حل و فصل شود. مذاکرات شش جانبه به ابتکار دولت چین و به منظور نزدیک کردن مواضع آمریکا و کره شمالی برگزار شد. از جلسه اخیر به عنوان مرحله دوم دور پنجم یاد شده است.