گروه بین‌الملل - اوو مورالس، رییس‌جمهور بولیوی با صدور فرمان نهایی کنترل صنایع گاز بولیوی به وسیله دولت رسما به پروژه ملی کردن صنعت نفت و گاز این کشور آمریکای لاتین پایان داد. مورالس در ماه مه امسال فرمان ملی شدن صنعت نفت را صادر کرد و به شرکت‌های خارجی فعال در میادین نفت و گاز این کشور فرصت داد تا یا خود را با قوانین جدید و سهمیه‌بندی‌های دولت هماهنگ کنند و یا اینکه میدان‌های نفتی بولیوی را ترک کنند.مورالس پس از پایان این مدت شش‌ماه فرمان نهایی را امضا کرد و ارتش بولیوی راهی میادین نفتی شد تا کنترل اوضاع را بر عهده بگیرد. بر اساس قوانین جدید بخش اصلی درآمد شرکت‌های خارجی فعال در بولیوی به خزانه این کشور واریز می‌شود.

بولیوی دومین ذخائر بزرگ نفت آمریکای لاتین و بزرگ‌ترین ذخائر گاز این منطقه را در اختیار دارد. مورالس که نزدیک به یک سال پیش به قدرت رسید دیروز در جمع خبرنگاران گفت: از این پس درآمدهای حاصل از بخش نفت و گاز برای توسعه کشور و کاهش فقر هزینه خواهد شد.

بر اساس قوانین جدید نفتی بولیوی در صورتی که شرکت‌های خارجی فعال در این کشور به تعهدات خود در برابر دولت عمل نکنند، از این کشور اخراج شده و اموال آنها مصادره خواهد شد. شرکت‌هایی هم که قصد ندارند به فعالیت خود در بولیوی ادامه دهند می‌توانند، مناطق تحت‌کنترل خود را به شرکت ملی نفت و گاز بولیوی تحویل دهند، تاکنون اکثر شرکت‌های خارجی حاضر در بولیوی موافقت خود را با قوانین جدید انرژی این کشور اعلام کرده‌اند. شرکت پتروبراس برزیل و رپسول اسپانیا قراردادهای جدید را با بولیوی امضا کرده‌اند. شرکت‌های توتال فرانسه و اکسیدانتال آمریکا نیز موافقت خود را با قوانین جدید اعلام کرده‌اند، اما هنوز قراردادی بین آنها و دولت چپ‌گرای مورالس به امضا نرسیده است.اکنون بیشترین نگرانی از جانب دو شرکت رویال‌داچ شل و اکسون موبیل وجود دارد. این دو شرکت بیشترین سهم از میادین نفت و گاز بولیوی را در اختیار دارند که هنوز واکنشی به فرمان ملی شدن نفت و گاز نشان نداده‌اند.

نگرانی اصلی، اکنون بر هم خوردن توازن بازار گاز در منطقه آمریکای شمالی است. بولیوی یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان گاز آمریکای شمالی است که بر هم خوردن آرامش میادین گازی آن می‌تواند به ایجاد بحران در بازار گاز منتهی شود. از قضا دیروز نخستین نشانه‌های نگرانی در بازار گاز نمود پیدا کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بورس نیویورک دیروز بهای گاز در این بازار منطقه‌ای با افزایش اندکی همراه بود.

بولیوی به تازگی نخستین قرارداد انرژی خود را در بخش گاز پس از ملی شدن این صنعت با کشور آرژانتین به امضا رسانده است. بر اساس این قرارداد میزان صادرات گاز بولیوی به آرژانتین بیش از چهار برابر افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب بولیوی در برابر شوک‌های تقاضای ناشی از بازار برزیل مقاوم‌تر خواهد شد.