دلار، نگرانی جدید اوپک

گروه بین‌الملل- اوپک اکنون یک نگرانی جدید پیدا کرده است.روند کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای جهان به خصوص پول واحد اروپا، یورو، باعث شده است اکنون اوپک جدای از احتمال سقوط قیمت نفت، ادامه روند سقوط ارزش دلار را هم در تصمیم‌گیری‌های آینده خود برای عرضه نفت به بازار لحاظ کند. کشورهای عضو اوپک در حالی نگرانی خود را از این بابت اعلام کرده‌اند که نرخ برابری دلار در برابر یورو به پایین‌ترین سطح در ۲۰ماه گذشته رسیده است و این در حالی است که تمامی درآمد نفتی این کشورها به دلار است.

عبدا...بن حمدالعطیه، وزیر نفت قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتر، گفت: ما اکنون جدا نگران کاهش ارزش دلار هستیم و این مساله قطعا در تصمیم‌گیری‌های سازمان در آینده موثر خواهد بود.

اوپک در روز ۱۴دسامبر در آبیجان، مرکز نیجریه تشکیل جلسه می‌دهد تا اثرات کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای اجلاس قطر را بر بازار نفت بررسی کند و در صورت لزوم برای کاهش مجدد سقف تولید اقدام کند.

تحلیلگران عقیده دارند که اوپک در شرایط پیش آمده کنونی وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید به شدت مراقب تصمیم‌گیری‌های خود باشد.

اکنون احتمال کاهش سقف تولید به وسیله اوپک بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. چرا که اوپک به این ترتیب دست‌کم می‌تواند قیمت‌ها را بالا نگاه دارد و از زیان دوجانبه خودداری کند.

این نخستین بار نیست که اوپک با چنین شرایطی روبه‌رو می‌شود.

طی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز اوپک مجبور شد برای خنثی کردن اثر کاهش ارزش دلار، سقف تولید را به منظور بالا رفتن قیمت نفت افزایش دهد.