وال‌استریت در انتظار نتیجه انتخابات

گروه بین‌الملل- در حالی انتخابات کنگره، سنا و فرمانداران ایالات متحده امروز برگزار می‌شود که به غیر از مردان سیاسی بسیاری از فعالان اقتصادی نیز چشم به نتایج انتخابات دوخته‌اند. در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران این روزها به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن نتیجه انتخابات از انجام معامله در بازارهای مالی خودداری می‌کنند، بسیاری از تحلیلگران نگران آن هستند که ادامه این وضعیت باعث به هم ریختن نظم معاملات شود و روند رو به رشدی را که وال‌استریت طی می‌کرد متوقف کند.

نزدیک به یک ماه است که وال‌استریت روند شتابان رشد را آغاز کرده است و حتی در پاره‌ای مواقع توانست مرز ۱۲هزار واحد را هم در شاخص داوجونز بشکند.

حال نزدیک به یک هفته است که بازارهای مالی تحت‌تاثیر مبارزات انتخابات به حالت سردرگم درآمده‌اند.

سهامداران کوچک همچنان به معاملات ادامه می‌دهند ولی معامله‌گران حرفه‌ای اکنون دست نگه داشته‌اند.

جمهوری‌خواهان همواره نشان داده‌اند که اداره‌کنندگان بهتری برای اقتصاد ایالات متحده هستند.

به‌خصوص در زمان جورج بوش پسر دو جنگ عراق و افغانستان را به راه افتاد که تحت تاثیر این جنگ‌ها، بسیاری از صنایع آمریکا به حرکت درآمدند و صاحبان صنایع نظامی و تسلیحاتی سود کسب کردند.

براساس گزارش کمپانی لاکهید مارتین، تولیدکننده موشک و هواپیماهای نظامی، تنها این شرکت به اندازه تمامی خودروسازهای ایالات متحده سود کسب کرده است. اما این تنها سود جمهوری‌خواهان برای اقتصاد آمریکا نیست. فعالیت‌های گسترده جمهوری‌خواهان در جهت کاهش مالیات که از دور دوم ریاست‌جمهوری جورج‌بوش آغاز شد، باعث شد فعالان اقتصادی ایالات متحده بیش از ۲میلیارد دلار معافیت مالیاتی پیدا کنند.

سیاست کاهش مالیات که همواره در سبد برنامه‌های اقتصادی دولت‌های جمهوری‌خواه قرار دارد، یکی از بیشترین تاثیرها را بر نتایج انتخاباتی دوره‌های گذشته داشته است.

جمهوری‌خواهان در این دوره بیش از همیشه بر دستاوردهای اقتصادی تاکید کرده‌اند.

بن‌برنانک، رییس بانک مرکزی آمریکا که گفته می‌شود به جمهوری‌خواهان نزدیک است، یکی از بزرگ‌ترین خدمات را به بازارهای مالی ایالات متحده کرد.

برنانک با جلوگیری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا باعث شد تا بسیاری از پول‌های سرگردان به سمت بازارهای مالی به خصوص وال‌استریت بازگردد.

روند ۱۶باره افزایش نرخ بهره وال‌استریت را در آستانه یک رکود قرار داده بود که بانک برنانک این رشته را پاره کرده و رونق را به سهامداران بازگرداند.

اما دستاوردهای اقتصادی جمهوری‌خواهان از جمله افزایش سطح دستمزد در پرتو یک ناکامی بزرگ قرار گرفته است. ناکامی بزرگی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران خارج از کنترل جمهوری‌خواهان بود.

این ناکامی افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در سال ۲۰۰۶ بود که هم باعث افزایش بیکاری و تورمی شدن شرایط اقتصادی شد و هم میزان اعتماد مردم به برنامه‌های اقتصادی دولت جمهوری‌خواه جورج بوش را کاهش داد.

اما در این میان یک نکته بسیار مهم وجود دارد. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وال‌استریت، اگرچه اغلب از نظر گرایش سیاسی محافظه‌کار به حساب می‌آیند و به جمهوری‌خواهان متمایل هستند، اما در واقع اغلب سرمایه‌گذاران افرادی هستند که به افزایش سود سرمایه خود گرایش دارند و به همین دلیل وال‌استریت معمولا به گروهی رای می‌دهند که بتوانند برنامه‌های مشخصی برای ثبات و رونق بخشیدن به بازارهای مالی داشته باشند.

به همین دلیل همواره سرمایه‌گذاران بزرگ علاقه‌ دارند که قدرت سیاسی در واشنگتن و مراکز حکومتی همچون کاخ‌سفید، کنگره و سنا دارای یک موازنه مشخص باشد.

اکنون نزدیک به ده سال است که جمهوری‌خواهان کنگره را در دست دارند و از این ده سال، شش سالش با زمامداری کاخ‌سفید همراه بوده است.

وال‌استریت اکنون به دقت فعل و انفعال در جبهه دموکرات‌ها را زیر نظر دارد و می‌خواهد ببیند آنها چگونه به مواضع جمهوری‌خواهان حمله می‌کنند.

در حقیقت می‌توان گفت که وال‌استریت از مدت‌ها قبل انتخاب خود را برای این انتخابات انجام داده است. به عقیده مایکل سرادین از تحلیلگران بلومبرگ، احتمال زیادی وجود دارد که سرمایه‌گذاران وال‌استریت با وجود گرایشی به نومحافظه‌کاران، در جریان این انتخابات دموکرات‌ها را انتخاب کنند زیرا یکدست شدن سیستم به سود هیچ‌کس نیست.

بازارهای مالی نیاز دارند که در فضایی از تصمیم‌های عقلانی سیاسی رشد کنند و وجود دو حزب قدرتمند بر سر کار می‌تواند احتمال اتخاذ این تصمیم‌گیری‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این اظهارنظرها، نظرسنجی‌ها نیز همچنان از پیشتازی دموکرات‌ها در بسیاری از ایالات خبر می‌دهند.

امروز مردم آمریکا برای انتخاب نمایندگان کنگره، یک‌سوم نمایندگان سنا و فرمانداران ۳۶ ایالت به پای صندوق‌های رای می‌روند.

امروز شهروندان آمریکایی برای انتخاب نمایندگان الکترال خود در کنگره و برخی از سناتورهای ایالت‌ها به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

مردم آمریکا هر دو سال یک بار برای انتخاب مسوولان منتخب این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند. انتخاباتی که در میانه دوره ۴ ساله ریاست جمهوری برگزار می‌شود، انتخابات میان دوره‌ای نامیده می‌شود.

در انتخابات میان دوره‌ای امسال شهروندان آمریکا همه ۴۳۶ نماینده مجلس نمایندگان، یک سوم از نمایندگان مجلس سنا (۳۳ کرسی) و۳۶ فرماندار از ۵۰ فرماندار ایالتی این کشور را انتخاب می‌کنند.

کنگره آمریکا ۴۳۵ نماینده دارد و تعداد نمایندگان هر ایالت به نسبت جمعیت آن تعیین می‌شود. در همین حال شهر واشنگتن دی سی و مناطق تحت حاکمیت آمریکا یعنی گوام، جزایر ویرجین، ساموئا وپورتوریکو نیز هر کدام یک عضو ناظر در مجلس نمایندگان دارند که طبق قانون اساسی آمریکا، هیچ کدام از این ۵ نفر دارای حق رای نیستند.

دوره نمایندگی این مجلس دو سال است و به همین خاطر تمام ۴۳۵ کرسی نمایندگی آن، در انتخابات میان‌دوره‌ای امسال به رای گذاشته شده است.

مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ نماینده دارد و همه ایالت‌های ۵۰ گانه این کشور با در اختیار داشتن دو کرسی نمایندگی، به طور مساوی در این مجلس حضور دارند.

سناتورهای آمریکایی برای دوره‌ای ۶ ساله انتخاب می‌شوند. هر دو سال یک بار، یک سوم کرسی‌های این مجلس به رای گذاشته می‌شود و امسال نیز شهروندان ۳۳ ایالت، سناتورهای خود را انتخاب می‌کنند.

اکثریت مجلس سنای فعلی آمریکا از سال ۲۰۰۳ با جمهوریخواهان بوده است. ۵۵ نماینده این مجلس جمهوریخواه، ۴۴ تن از اعضای آن دموکرات و یکی از سناتورها، مستقل هستند. دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا در انتخابات میان‌دوره‌ای این دوره، علاوه بر کرسی‌های فعلی، باید در ۶ حوزه انتخابیه جدید به پیروزی برسند.