کاهش محبوبیت رییس‌جمهوری فرانسه

گروه بین‌الملل- ده‌ماه پس از راه یافتن به کاخ الیزه محبوبیت فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه در پی برملاشدن رسوایی مالی وزیر خزانه‌داری پیشین وی به شدت آسیب دیده است. اکنون تنها ۲۷ درصد فرانسویان از اولاند پشتیبانی‌می‌کنند. روز جمعه هنگامی که فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری سوسیالیست فرانسه در کاخ الیزه با نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان برای مقام صدراعظمی این کشور به گفت‌وگو نشسته بود، خبرگزاری آلمان نوشت که این دو سیاستمدار در اوج کاهش محبوبیت خود با یکدیگر دیدار می‌کنند. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، به‌دنبال افشای فساد مالی وزیر خزانه‌داری پیشین دولت فرانسه، اکنون تنها ۲۷ درصد فرانسوی‌ها همچنان از فرانسوا اولاند پشتیبانی می‌کنند. او روز ۲۴ مه سال گذشته با پشتیبانی اکثریت فرانسویان بر سارکوزی رییس‌جمهوری محافظه‌کار پیشین پیروز شد و تا پیش از رسوایی مالی اخیر همچنان محبوب بیشتر فرانسویان بود. خبرگزاری آلمان می‌نویسد که وضعیت پراشتاین‌بروک نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان برای مقام صدراعظمی آینده این کشور نیز چندان بهتر از اولاند نیست. نظرسنجی تازه شبکه اول تلویزیون آلمان نشان می‌دهد که تنها ۳۲ درصد از مردم آلمان اشتاین‌بروک را تایید می‌کنند.

دلیل کاهش محبوبیت ناگهانی فرانسوا اولاند، رو شدن پرونده حساب‌های بانکی مخفی ژروم کائوزک وزیر خزانه‌داری برکنار شده دولت فرانسه است. گفته می‌شود که او دارای یک حساب مخفی ششصد هزار یورویی در سوئیس و حساب دیگری در سنگاپور است. ژروم کائوزک یکی از مهم‌ترین طراحان برنامه‌های ریاضت ملی دولت سوسیالیست فرانسه بود و به همین دلیل مخالفت‌های زیادی را در میان طبقه متوسط و مخالفان سیاسی خود برانگیخته است. وی هنگام تسلیم استعفای خود به فرانسوا اولاند تمام اتهاماتی را که به او وارد شده است رد کرد.

روزنامه لیبراسیون درباره تاثیر رسوائی مالی وزیر خزانه‌داری پیشین بر سرنوشت سیاسی اولاند نوشته است:«رییس‌جمهوری نمی‌تواند این اشتباه خود را جبران کند که چرا وزیر خزانه‌داری را زودتر وادار به استعفا نکرده است. اما تضاد در آنجا است که این اشتباه نتیجه یک سنت ‌است. این سنت که باید امکان داد دادگستری کارش را بکند و با بیطرفی کامل تحقیقات قضایی خود را انجام دهد.» لیبراسیون افزوده است: «به دلیل آنکه رییس‌جمهوری و رییس‌دولت باید منتظر تحقیقات دادستانی می‌ماندند، مرتکب یک اشتباه شدند. شواهد موجود، هرچند که وجود حساب بانکی وزیر خزانه‌داری پیشین را به صورت قطعی و محکم اثبات نمی‌کند، اما رییس‌جمهوری را مجبور کرد تصمیم به جدایی از او بگیرد. یک تصمیم سیاسی برابر با تصمیم آینده قضایی نیست.» وزیر پیشین خزانه‌داری دولت فرانسوا اولاند روز سه‌شنبه (۳ آوریل، ۱۴فروردین) اعتراف کرد که از سال‌ها پیش یک حساب مخفی در خارج از کشور داشته است. یک روزنامه در بوردو، در پشتیبانی از اقدام اولاند نوشته است: «فرانسوا اولاند بی‌تردید مردی جدی است و برخلاف پیشینیان خود دنبال مال‌اندوزی نیست. اما ظرف دو روز باید متوجه می‌شد که وزیر خزانه‌داری‌اش به او دروغ گفته و بخشی از فعالیت‌های خود را از او پنهان کرده است.»

به‌گزارش رسانه‌های فرانسوی، هنگامی که رسوایی معروف به «واحه‌های مالیاتی» اروپا بر سر زبان‌ها افتاد و گفته شد که احتمالا وزیر خزانه‌داری فرانسه در آن نقش داشته است، فرانسوا اولاند از ژروم کائوزک خواست اگر این شایعات صحت دارد حقیقت را به او بگوید تا او بتواند متناسب با حقیقت موضع‌گیری کند. اما کائوزک همه این اتهامات را نادرست خواند. به این ترتیب اعتبار سیاسی اولاند ده ماه پس از ورود او به کاخ الیزه قربانی دروغگویی یک وزیر او شده است.