انتظار برای انتشار خبر هزینه مصرف‌کنندگان در ماه آوریل باعث نوسان در شاخص‌های مهم وال‌استریت در اولین روز هفته شد. به گزارش رویتر از نیویورک، سرمایه‌گذاران و فعالان وال‌استریت انتظار دارند تورم در ماه آوریل فقط ۵/۰درصد افزایش یابد و تورم واقعی که بدون هزینه غذا و انرژی محسوب می‌شود ۲/۰درصد ترقی یابد. با اینکه سرمایه‌گذاران امیدوار هستند که شاخص هزینه مصرف‌کنندگان (تورم) با سرعتی کمتر از ماه مارس افزایش یابد، شواهد نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کنندگان در ماه آوریل با سرعت بیشتری نسبت به ماه مارس افزایش یافته است و این البته می‌تواند همه امید سرمایه‌‌گذاران را با کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی بر باد دهد.

البته برخی از تحلیلگران معتقدند، اهمیت و تاثیری که «تولید ناخالص داخلی» بر بازار دارد خیلی بیشتر از هزینه مصرف کننده نیست. اما هر گونه خبر منفی که بازار را متعجب کند می‌تواند توقفی در جریان معاملات ایجاد کند.

به همین دلیل این که گزارش شاخص هزینه مصرف کنندگان قرار است در این هفته منتشر شود هیجان بازار را خاموش کرد و روزی آرام و بی‌نوسان خاصی را رقم زد.

به این ترتیب در روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز تحت تاثیر قرار داد. کمپانی خودروسازی دایملر - کرایسلر با شرکت مدیریت سرمایه ال.پی، حدود ۱۵/۰درصد افزایش یافت.

اما شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۸/۰درصد از دست داد و سهم شاخص سهام تکنولوژی نزدک از سر در گمی و انتظار روز دوشنبه ۶۲/۰درصد ضرر بود.

در بازارهای آسیایی و در توکیو شاخص نیکی تحت تاثیر تنزل روز دوشنبه وال‌استریت و نیز آمار و ارقام اقتصادی آمریکا روز شنبه را با تنزل آغاز کرد.

علاوه بر این کاهش سفارش ماشین‌آلات در بخش خصوصی که خبر مربوط آن ساعتی قبل از شروع کار بازار منتشر شد از دیگر دلایل افت روز سه‌شنبه توکیو بود.

شاخص سهام نیکی ۴۷/۰ درصد را از دست داد و شاخص توپیکس ۴۱/۰درصد کاهش یافت.

در بازارهای اروپا هم جریان بازار منفی بود و شاخص‌ها با تنزل کار خود را در روز دوشنبه به پایان بردند.

شاخص سهام FTSE بریتانیا ۱۶/۰درصد کاهش یافت، داکس آلمان ۲۶/۰درصد از دست داد و CAC-۴۰ فرانسه ۴۰/۰درصد افت را تجربه کرد.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو تنزل و در مقابل ین افزایش یافت.

انتظار برای اخبار سهم و تعیین‌کننده اقتصادی که بر جریان بازار می‌تواند تاثیر جدی بگذارد، بر بازار معاملات ارزی و ارزش دلار هم تاثیر گذاشت. روز سه‌شنبه در اروپا، هر یورو به ازای ۳۵۴۴/۱دلار معامله شد و ارزش ین در مقابل دلار به ازای هر دلار ۳۸/۱۲۰ ین بود.

ارزش پوند در لندن ثابت ماند در حالی که به نظر می‌رسید ارزش پوند اندکی به کاهش تمایل دارد. قیمت نفت روز دوشنبه در نیویورک افزایش پیدا کرد. هر بشکه نفت‌خام با ۹سنت افزایش به ۴۶/۶۲دلار رسید.