دنیای اقتصاد- دیروز همه عوامل تکنیکی و سیاسی در بازار نفت دست به دست یکدیگر دادند تا نفت خام را به قله قیمت در سال ۲۰۰۷ برسانند. نفت خام در حالی با ۱/۲ دلار افزایش قیمت ۴۹/۶۱دلار در هر بشکه رسید که در تمامی روزهایی که از سال جدید میلادی می‌گذرد نتوانسته بود از ۶۰دلار فراتر برود. بهای نفت خام ۱۰/۲دلار افزایش یافت

نفت خام در قله قیمت ۲۰۰۷

گروه بین‌الملل - دیروز همه عوامل تکنیکی و سیاسی در بازار نفت دست به دست یکدیگر دادند تا نفت خام را به قله قیمت در سال ۲۰۰۷ برسانند. به گزارش بلومبرگ نفت خام در حالی به قیمت ۴۹/۶۱دلار در هر بشکه رسید که در تمامی روزهایی که از سال جدید میلادی می‌گذرد نتوانسته بود از ۶۰دلار فراتر برود. در هفته گذشته میزان ذخایر استراتژیک ایالات‌متحده در بخش گازوئیل ۵میلیون بشکه کاهش یافت که این میزان پایین‌ترین حد از سپتامبر ۲۰۰۵ تاکنون است. این کاهش ذخایر استراتژیک به دنبال افزایش تقاضا برای سوخت‌های دیزلی و گرمایشی رخ داد. امسال ایالات متحده زمستان ناپایداری را پشت سر گذاشت و همین مساله باعث شد تا چندین بار روند عرضه و تقاضای سوخت در طول زمستان بر هم بریزد. در همین حال ایالات‌متحده دیروز یک پالایشگاه خود در ایالات‌ تگزاس را به طور موقت برای تعمیرات تعطیل کرد که این مساله هم به سهم خود کاهش عرضه سوخت را به دنبال داشت.

در حالی که اوایل ماه فوریه پالایشگاه‌های آمریکا با ظرفیت بالای ۹۰درصد در حال فعالیت بوده‌اند هم‌اکنون این ظرفیت به ۸۵درصد رسیده است که در شرایط پیک تقاضا راندمان قابل‌قبولی به حساب نمی‌آید.

به دنبال انتشار این اخبار، بازار آماده انفجار نفت خام با یک افزایش ۱۰/۲دلاری روبه‌رو شده و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت در نیم‌روز معاملاتی دیروز به قیمت ۴۹/۶۱دلار در هر بشکه دست پیدا کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است با شرایط موجود احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت در روزهای آینده وجود دارد.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به گزارش محمد البرادعی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، این پرونده را از عواملی دانست که بازار نفت را نگران و ملتهب کرده است. به گزارش این خبرگزاری ۵عضو دایم شورای امنیت به‌علاوه آلمان از روز ۲۶فوریه اجلاس خود را به منظور بررسی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای آغاز می‌کنند. به عقیده تحلیلگران نفتی تصمیم‌های آژانس و شورای امنیت در این اجلاس می‌تواند واکنش‌‌های تند ایران و حتی کاهش عرضه نفت از سوی ایران به بازارهای جهانی را به دنبال داشته باشد. در این شرایط به طور حتم رکورد قیمت نفت که در روز ۱۴جولای پارسال به ثبت رسیده خواهد شکست.

همچنین دیروز گزارش‌های فروش نفت نشان دادند که ایالات متحده میزان واردات نفت خام خود از خاورمیانه را به پایین‌ترین حد در ۲۱سال گذشته رسانده است. نزدیک به یک سال پیش جورج بوش از اعتیاد آمریکا به نفت خام سخن گفت و خواستار کاهش این وابستگی به خصوص به نفت خاورمیانه شد.