مخالفان و موافقان لیبی در مسکو مذاکره می‌کنند

عبد‌‌الله الخطیب، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در لیبی و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو- عکس: AFP

وزیر نفت لیبی به تونس گریخت

دولت لیبی تهدید به استفاده از سپر انسانی کرد گروه بین‌الملل- نمایندگان معمر قذافی، حاکم لیبی، برای گفت‌وگو درباره بحران داخلی کشورشان به مسکو سفر کرده‌اند.

عبد‌‌الله الخطیب نماینده ویژه سازمان ملل متحد در لیبی نیز به مسکو سفر کرد. به گزارش بی‌بی.‌سی، قرار بود مذاکرات جداگانه‌ای با نمایندگان مخالفان دولت لیبی در مسکو انجام شود، اما این طور که مقامات رسمی روسیه اعلام کرده‌اند، «به دلایل فنی» این مذاکرات به تاخیر افتاده است. دولت روسیه تاکنون از پذیرش مخالفان دولت لیبی به عنوان نماینده مشروع مردم آن کشور خودداری ورزیده و هنوز روابط رسمی با سرهنگ قذافی را حفظ کرده است. این در حالی است که کشورهای فرانسه، ایتالیا، ‌قطر، مالدیو، کویت و گامبیا شورای ملی انتقالی (مخالفان دولت لیبی) را به عنوان طرف گفت‌وگو در لیبی به رسمیت شناخته‌اند.

پیشتر و در روز دوشنبه، لوئیس مورنو اکامپو، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی، خواستار صدور حکم بازداشت سرهنگ قذافی شد.

اکامپو تصریح کرد که معمر قذافی، سیف‌الاسلام، پسرش و عبدالله سانوسی، رئیس اطلاعات و امنیت لیبی، بیشترین مسوولیت را در قبال «حملات گسترده و منظم» به غیرنظامیان در لیبی دارند.

قضات دادگاه کیفری بین‌المللی درباره صدور حکم بازداشت این سه نفر تصمیم خواهند گرفت. در عین حال، دولت لیبی پیشاپیش اعلام کرده است که تصمیم این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

در تحولی دیگر در این کشور واقع در شمال آفریقا، در ساعات اولیه دیروز صدای انفجارهایی در نزدیکی محل سکونت سرهنگ قذافی در ترابلس، پایتخت لیبی شنیده شده است. بر اساس گزارش‌ها، در آخرین حمله‌های هوایی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- به این شهر دو ساختمان اصلی دولتی در نزدیکی محل اقامت سرهنگ قذافی هدف قرار گرفته‌اند. مقامات رسمی دولت لیبی بلافاصله بعد از این حمله‌ها در اولین ساعات دیروز، خبرنگاران را به محل بمباران بردند و ساختمان‌های دولتی را که در آتش بودند، به آنها نشان دادند. یک سخنگوی دولت لیبی گفته است که یکی از ساختمان‌هایی که هدف قرار گرفته است، متعلق به وزارت مقابله با فساد لیبی بود و هیچ ارزش نظامی نداشت. ساختمان دیگری هم که هدف ناتو قرار گرفته است، یکی از ادارات سرویس‌های امنیتی لیبی بوده است. این حمله‌های هوایی ناتو فقط چند ساعت بعد از بمباران دوباره مقر سرهنگ قذافی انجام شد.این در شرایطی است که نمایندگان سرهنگ قذافی در شرایطی برای مذاکره به مسکو رفته‌اند که سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد: «ما توافق کرده‌ایم که نشست‌هایی با حضور نمایندگان هر دو طرف، یعنی دولت و مخالفان دولت لیبی در مسکو برگزار شود.» او اعلام کرده بود که «نمایندگان رسمی دولت لیبی فردا (دیروز، سه‌شنبه) اینجا خواهند بود. قرار بود نماینده‌های مخالفان دولت لیبی هم یک روز بعد (امروز، چهارشنبه) برای مذاکره بیایند، ولی اینطور که خودشان به ما اعلام کرده‌اند، مجبور شده‌اند به دلایل فنی از ما بخواهند برگزاری این جلسه را عقب بیندازیم.» وزیر امور خارجه روسیه دلیل تاخیر هیات نمایندگان مخالفان دولت لیبی را اعلام نکرد و فقط گفت که دولت روسیه امیدوار است مذاکره با آنها «در آینده نزدیک» برگزار شود.

در همین حال روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داد که هواپیمای اوریون P-۳ نیروی دریایی آمریکا که به منظور مقابله با تهدیدات بالقوه، مرتبا خط ساحلی لیبی را هدف قرار می‌دهند، نیروی دریایی سلطنتی لیورپول، شکارچیان مین و زیردریایی‌های هسته‌ای نیروی دریایی انگلیس را نظارت و پشتیبانی می‌کند.

وزارت دفاع انگلیس در همین‌باره اعلام کرد: «استفاده مشترک از هواپیماها و سرمایه کشورهای عضو ناتو یک امر بدیهی است.» یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس گفت: «آمریکایی‌ها تجهیزات زیادی در اختیار دارند و به همین دلیل است که ما با آنها هم‌پیمان هستیم. ما نظارت دریایی هوابرد نداریم و آمریکایی‌ها نیز مین‌روب در اختیار ندارند. نه فقط آمریکا، که کل کشورهای عضو ناتو سرمایه خود را یکپارچه کرده‌اند و به اشتراک گذاشته‌اند.»

وزیر نفت لیبی به تونس گریخت

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که «شکری غانم» وزیر نفت لیبی پس از فرار از این کشور وارد تونس شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های تونسی اعلام کردند که «شکری غانم» وزیر نفت لیبی پس از گریختن از این کشور در پی بروز ناآرامی‌های اخیر وارد تونس شده است. پس از قیام اخیر مردم لیبی برخی از مقام‌های این کشور به خارج گریخته‌اند. موسی کوسا وزیر خارجه لیبی که از وی به عنوان جعبه سیاه دولت لیبی نام برده می‌شد نیز پیشتر به لندن گریخت و پناهنده شد.

تهدید قذافی به استفاده از سپر انسانی

در همین حال، رژیم معمر قذافی تهدید کرد برای محافظت از سایت‌های مخابراتی که هدف بمباران ائتلاف ناتوست، از سپر انسانی استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تهدید رژیم معمر قذافی، یک روز پس از آن مطرح شد که یک ژنرال ارشد انگلیس تاکید کرده‌ بود که ناتو باید حملات هوایی خود را افزایش دهد و زیرساخت‌های لیبی را هدف بگیرد.

۳۶ ساعت پس از انتشار این گزارش، روزنامه‌نگاران خارجی در ترابلس به کنفرانس خبری دعوت شدند و در آنجا مقام‌های مخابراتی لیبی اعلام کردند که سپر دفاعی تشکیل می‌دهند. پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، مقام‌های عراقی در پاسخ به تهدید نیروهای نظامی دولت‌های غربی به استفاده از سپر انسانی تهدید کردند. محمد بن عیاض، رییس مرکز مخابراتی لیبی در این‌باره گفت: «‌در حملات نیروهای ناتو، این شبکه بیش از یک میلیارد دلار خسارت دیده است.» او اضافه کرد: «دو هزار کارمند این مجموعه به همراه ۲۰ هزار تن از اعضای خانواده خود تا زمان پایان بمباران در اینجا باقی می‌مانند. از هم اکنون این افراد سپر انسانی در دفاع از این مکان هستند.»