گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، با انتشار گزارش ناخوشایند بخش تولیدی آلمان اکثر بورس‌های جهان دچار کاهش شدند، اما عملکرد خوب بانک‌ها موجب افزایش شاخص‌ها در استرالیا و ژاپن شد. یک روز پس از آن که آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، ارقام ناخوشایند بخش تولید را گزارش کرد، بورس‌های این قاره با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰درصد افت کرد و به ۷۵/۶۰۴۲ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۲۲/۷۲۹۲ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۶/۴۰۸۳ واحد رسید، اما فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت افزایش یافت و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۶۳/۱۲۱۶۱ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۰/۱۳۱۷ واحد رسید. گرچه دولت آلمان روز دوشنبه اعلام کرد سفارشات کارخانه‌ای در ماه دسامبر ۴/۳ درصد کاهش داشته است، اما اخبار خرید شرکت‌ها در آمریکا موجب رشد بخش مالی در وال‌استریت شد و به افزایش ارزش سهام بانک‌ها در ژاپن کمک کرد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۰ درصد افزایش یافت و در رقم ۹۸/۱۰۶۳۵ واحد ثابت شد. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۵/۰ جهش کرد و به ۴۰/۴۸۹۰ واحد رسید. ارزش سهام بانک ملی استرالیا ۹/۱ درصد افزایش یافت. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۰/۲۳۴۸۴ واحد رسید. شاخص اصلی تایوان ۴/۰ درصد سقوط کرد و به ۴۶/۹۱۱۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۶/۰ درصد افت کرد و به ۷۰/۲۰۶۹ واحد رسید. این درحالی است که خرید شرکت‌ها و گزارش خوب درآمدی شرکت لوئز، موجب افزایش شاخص‌های وال‌استریت در روز دوشنبه شد. شرکت تجهیزات نفتی انسکو که مقر آن در لندن قرار دارد، اعلام کرد شرکت حفاری پراید اینترنشنال را به مبلغ ۳/۷میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. این مساله موجب افزایش ۱۶ درصدی ارزش سهام شرکت پراید اینترنشنال شد. شرکت داناهر نیز اعلام کرد قصد دارد شرکت بکمن کولتر را که تولیدکننده تست‌های تشخیص پزشکی است، به مبلغ ۸/۵ میلیارد دلار خریداری کند. درنتیجه ارزش سهام شرکت بکمن کولتر ۱۰ درصد جهش کرد. ارزش سهام شرکت لوئز ۴ درصد رشد کرد. این شرکت که مالک هتل‌های لوئز و شرکت بیمه مستغلات سی‌ان‌ای فایننشال است، گزارش کرد که به دلیل کاهش هزینه‌ها، درآمد این شرکت ۱۶ درصد رشد داشته، اما سود سهام شرکت اندکی افت یافته است. این گزارش، بهتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود و موجب شد ارزش سهام شرکت‌های مالی افزایش یابد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۸/۶۹ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۶۳/۱۲۱۶۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۸/۸ واحد یا ۶/۰ درصد جهش کرد و به ۰۵/۱۳۱۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۹/۱۴ واحد یا ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۹۹/۲۷۸۳ واحد رسید.