بازنگری قانون اساسی

مردم مصر همچنان با استفاده از نمادهای مختلف خواهان خروج مبارک هستند - عکس: AFP معاون مبارک اعلام کرد

تشکیل کمیته‌بازنگری قانون اساسی در مصر

احسان ابطحی

حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر در ادامه تلاش‌هایش برای آرام کردن مردم خشمگین این کشور که از سه شنبه دو هفته پیش تاکنون دست به تظاهراتی بی‌سابقه علیه رژیم زده‌اند، دیروز کمیته‌ای با هدف ایجاد تغییرات در قانون اساسی برای تسهیل تایید صلاحیت‌های نامزد‌های ریاست‌ جمهوری و همچنین تحدید دوره ریاست‌جمهوری تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، فرمان مبارک برای تشکیل این کمیته دیروز از تلویزیون دولتی مصر و توسط عمر سلیمان، معاون رییس‌جمهوری اعلام شد. سلیمان همچنین اعلام کرد که مبارک تشکیل کمیته‌ای جداگانه برای نظارت بر اجرایی شدن اصلاحات را صادر کرده‌است.

قرار است این دو کمیته هرچه سریع‌تر فعالیت خود را آغاز کنند. با این همه سلیمان اعلام نکرد که ریاست این دو کمیته را چه کسی یا چه کسانی بر‌عهده خواهند داشت و اعضای آن چگونه انتخاب خواهند شد.

از سه‌شنبه دو هفته پیش و با اوج‌گیری تظاهرات بی‌سابقه مردم مصر علیه رژیم مبارک، حکومت او وعده داد تا امتیازات مختلفی به مخالفان اعطا می‌کند. مخالفان اما تاکید می‌کنند که خواسته اصلی آنان کناره‌گیری مبارک از سمت ریاست‌جمهوری است.

این خواسته در شرایطی مطرح می‌شود که سه‌شنبه هفته پیش، مبارک طی سخنانی که از تلویزیون دولتی مصر پخش شد اعلام کرد که تا پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش در ماه سپتامبر آینده در سمت ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند، اما خود را برای انتخابات آینده نامزد نخواهد کرد. اقدامات دیروز دولت مصر اولین گام جدی از سوی حکومت مبارک برای اعمال اصلاحات وعده داده‌شده به مردم است.

رییس‌جمهوری مصر همچنین دستور تحقیق درباره درگیری‌های خشونت‌آمیز هفته گذشته میان مخالفان و هواداران حکومت را صادر کرد. به گفته سلیمان این کمیته یافته‌های خود را تسلیم دادستان کل خواهد کرد. همزمان، هزاران نفر از مردم مصر دیروز همچنان در میدان تحریر - میدان آزادی- واقع در قلب قاهره حضور داشتند و امیدوار بودند تا وائل غنیم، مدیر بخش بازاریابی شرکت گوگل در خاورمیانه و شمال آفریقا به آنها بپیوندد. غنیم ۳۰ ساله که مهندس کامپیوتر و یک فعال اینترنتی است روز دوشنبه پس از ۱۲ روز از زندان آزاد و خواستار برگزاری راه‌پیمایی مشترک گروه‌های مخالف شد.