افزایش نرخ بهره در چین

شادی آذری

دیروز، سه‌شنبه، نرخ بهره چین، برای دومین بار طی تنها شش هفته اخیر، افزایش یافت. این افزایش نشانه‌ای است از شدت گرفتن مبارزه دولت چین در برابر نرخ تورم فزاینده این دومین اقتصاد بزرگ جهان که بازارهای جهانی را نیز مورد تهدید قرار داده است. به گزارش رویترز، زمان اتخاذ این تصمیم نیز بسیاری را بهت‌زده کرد، چون در واپسین روز تعطیلات سال نوی چینی اعلام شد و این در شرایطی است که سرمایه‌گذاران مدت‌ها بود که در انتظار سخت‌گیری‌های بیشتر پولی در راستای مقابله با فشار قیمت‌ها و حباب قیمت‌ املاک بودند.

بانک خلق چین اعلام کرد که نرخ بهره سپرده‌های یک‌ساله با ۲۵/۰درصد افزایش به ۳درصد و نرخ بهره وام‌ها نیز با ۲۵/۰درصد به ۰۶/۶درصد افزایش می‌یابد. این افزایش‌ها از امروز، ۹ فوریه، به اجرا گذارده خواهد شد.

اگرچه که نرخ تورم سالانه چین در ماه دسامبر به ۶/۴ درصد کاهش یافت، اما انتظار می‌رود این نرخ در ماه فوریه بر اثر افزایش قیمت مواد غذایی بار دیگر افزایش یابد. ژو بیائو، یک اقتصاددان از مرچنت بانک چین در شنزن با اشاره به سال نوی چینی که از هفته گذشته آغاز شد، می‌گوید: «این نخستین افزایش نرخ بهره در سال خرگوش چینی است، اما بی‌شک این آخرین افزایش نخواهد بود.»

ترس از سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر پولی موجب کاهش بیشتر تقاضا در چین خواهد شد. بازارهای جهانی کالا، پس از این اعلام بانک مرکزی چین، سقوط کردند. به عنوان مثال قیمت مس برای تحویل سه ماهه به کمتر از ۱۰،۰۰۰ دلار در هر تن رسید و قیمت فروش آینده نفت در بورس آمریکا نیز دستخوش کاهش شد.

این سومین افزایش نرخ بهره از زمانی است که چین در ماه اکتبر چرخه سخت‌گیری‌های پولی خود را به راه انداخت. مایک لنهوف، استراتژیست ارشد مرکز برور دلفین در لندن می‌گوید: «من فکر نمی‌کردم افزایش نرخ بهره چین امروز اعلام شود. مهم نیست اما، که انتظار داشته باشید امروز این اتفاق بیفتد یا فردا. چون می‌دانیم که نرخ بهره در هر حال سیر صعودی را طی می‌کند.» در شرایطی که افزایش نرخ تورم در چین سریع‌ترین سرعت خود در بیش از دو سال گذشته را طی می‌کند، پکن امیدوار است افزایش نرخ بهره، پس‌انداز‌کنندگان را تشویق کند که سهم بیشتری از پول‌های خود را به بانک‌ها بسپارند و همچنین موجب کاهش تقاضا برای وام مسکن شود.