جشن آغاز سال 2011 میلادی

گروه بین‌الملل- دیروز و در شرایطی که مردم ایالت‌های غربی آمریکا، کانادا و سایر کشورهای نیمکره غربی همچنان در انتظار نیمه شب و آغاز سال ۲۰۱۱ میلادی بودند، مردم بسیاری از کشورهای جهان سال جدید را جشن گرفتند. جزایر جنوب اقیانوس آرام و نیوزیلند اولین نقاطی بودند که با آتش‌بازی به استقبال سال نو رفتند.

در شهر اوکلند نیوزیلند مردم بی اعتنا به زلزله ۳/۳ ریشتری ساعت ۱۰ شب در خیابان‌ها جمع شدند و سال نو را جشن گرفتند.

در سیدنی استرالیا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ۱۲ ساعت قبل با لحاف و پتو در پارک‌ها جمع شدند تا آتش بازی ۷ تنی بر فراز پل هاربر را تماشا کنند.

در هنگ کنگ صدها هزار نفر در بندر ویکتوریا و بر پشت‌بام آسمان خراش‌ها رفتند. در تایپه پایتخت تایوان آتش بازی به شکل یک اژدهایی بود که از بلندترین آسمانخراش این شهر نیز بالاتر رفت.

این جشن که ۲ میلیون دلار هزینه برای تایوان در بر داشت بزرگترین مراسم سال نو در تاریخ این جزیره بوده است.

در کشور کمونیستی ویتنام برای اولین بار جشن سال نوی میلادی به‌طور رسمی در هانوی پایتخت این کشور برگزار شد. در سال‌های گذشته تنها سال قمری «تت» که از سوم فوریه آغاز می‌شود، جشن گرفته می‌شد.

حکومت نظامی برمه آتش‌بازی را ممنوع اعلام کرد و هشدار داد با کسانی که از این دستور سرپیچی کنند برخورد خواهد شد. آنگ سان سوچی رهبر مخالفان سیاسی این کشور که در نوامبر گذشته از حصر خانگی آزاد شد، از مردم برمه خواست که «در سال جدید با استقامتی جدید، با نیرویی جدید و با کلامی جدید» به نبرد خود ادامه دهند.

در یونان هزاران نفر روز آخر سال ۲۰۱۰ را در صف پرداخت مالیات سپری کردند که این خود حاکی از وضع نابسامان اقتصاد این کشور است. در مسکو، برلین، پاریس و مادرید نیز میلیون‌ها نفر سال جدید را جشن گرفتند.

در لندن حدود ۲۵۰ هزار نفر در خیابان‌های کنار رودخانه تیمز جمع شدند تا ناظر شمارش معکوس ساعت بیگ‌بن و آتش بازی کنار چرخ و فلک بزرگ لندن که به «لاندن آی» یا چشم لندن معروف است، باشند.

در شرق آمریکا نیز سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. حدود یک میلیون نفر از سراسر جهان از ساعت‌ها پیش در میدان تایمز منهتن نیویورک جمع شدند و به استقبال سال جدید رفتند.

به‌دنبال کولاک شدید چند روز گذشته، کاهش دمای هوا به نیویورک و شهرهای دیگر شرق آمریکا امکان برف روبی و تمیز کردن خیابان‌ها را داده است. ایالت‌های غربی آمریکا سه ساعت از نظر زمانی عقب‌تر هستند.