نخستین رییس‌جمهوری زن برزیل روی کار آمد

گروه بین‌الملل- دیروز، شنبه، طی مراسمی که به مناسبت معارفه دیلما روسف، نخستین زن رییس‌جمهوری برزیل برپا شد، مردم برزیل با رییس‌جمهوری محبوب کشورشان خداحافظی کردند. دیلما روسف جانشین و دست پرورده لوئیس ایناسیو داسیلوا، رییس‌جمهوری محبوب برزیل است. این اولین بار است که بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای آمریکای لاتین قرار است توسط یک زن رهبری شود. طی برنامه‌ای از پیش تعیین شده، روسف ۶۳ ساله مراسم آغاز به کار خود را در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی آغاز کرد و با حکم چهار ساله، دوره ریاست جمهوری خود را آغاز نمود. روسف بعد از رفتن به کنگره‌ برزیل، در کاخ ریاست‌جمهوری به لولا دا سیلوا پیوست.

در آنجا لولا حمایل رسمی و طلایی را به روسف تقدیم کرد و پس از آن به اتفاق یکدیگر با سران ایالت‌ها و فرمانداران دیدار کردند.

روسف پس از آن اولین سخنرانی خود را به عنوان «اولین رییس‌جمهوری زن برزیل» ایراد کرد. پیش‌بینی می‌شد که او در این سخنرانی بر اهمیت انتصابش به عنوان رییس دولت و تلاش‌های لولا در انتصاب وی تمرکز کند. دیلما روسف یک اقتصاددان آموزش دیده است که پیش از این یکی از نیروهای چریکی بوده است و در زمان ریاست‌جمهوری لولا داسیلوا دبیر کابینه وی بود و پس از آن متعهد شد تا با حفظ و ارتقای سیاست‌هایی، اقتدار سیاسی برزیل را افزایش دهد و برای آرامش در این کشور آمریکای لاتین تلاش کند.