انفجار مرگبار در کلیسای مصر

خودروی منفجرشده نزدیک کلیسا / عکس: AP

گروه بین‌الملل- دیروز در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک کلیسای متعلق به مسیحیان قبطی در شهر اسکندریه مصر گزارش‌های اولیه از بیست و یک نفر کشته و بیش از سی نفر مجروح حکایت داشت اما کمی بعد تعداد مجروحان به ۸۰ نفر افزایش یافت. تازه‌ترین آمار مربوط به قربانیان این انفجار را وزارت بهداشت مصر اعلام کرده است. به گفته وزارت بهداشت مصر، هشت مسلمان نیز در میان مجروحان انفجار هستند.

این انفجار بعد از مراسم عشای ربانی شب سال نو میلادی و هنگام خروج مردم از کلیسا رخ داد. به گفته مقام‌های مصر، پس از انفجار، خشم مسیحیان برانگیخته شده و تظاهرات خیابانی به راه افتاده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پس از این انفجار مسیحیان قبطی که عصبانی بودند به پلیس سنگ‌پرانی و به مسجدی حمله کردند. پلیس برای متفرق کردن تظاهرات مسیحیان از گاز اشک‌آور استفاده کرد و چندین آمبولانس نیز برای سامان دادن به آسیب‌دیدگان به محل اعزام شد. در بیانیه وزارت کشور مصر آمده است که انفجار بلافاصله بعد از نیمه شب و در دقایق نخست سال جدید میلادی صورت گرفت و به مسجدی که در نزدیکی کلیسا بود نیز آسیب رساند. در این بیانیه آمده است که هشت مسلمان نیز از جمله ۲۴ مصدوم این حادثه هستند.

وزارت کشور مصر همچنین اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این انفجار به حملاتی که توسط گروه القاعده در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، شباهت داشته است که البته ساعاتی پس از آن یک گروه عراقی وابسته به القاعده با صدور بیانیه‌ای مسوولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

مسیحیان مصر ۱۰ درصد از جمعیت ۷۹ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند.

ژنرال عادل لبیب، شهردار اسکندریه به تلویزیون مصر گفت که در روزهای اخیر تهدیدهایی علیه کلیساها شده بود.

یک کشیش محلی گفت اگر این انفجار دقایقی دیرتر که تعداد بیشتری از عبادت‌کنندگان در حال خروج از کلیسا بودند رخ می‌داد، تعداد تلفات بسیار بیشتر می‌شد.

اسکندریه با چهار میلیون جمعیت، دومین شهر بزرگ مصر است. مصر که انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه سپتامبر آینده را پیش رو دارد، بعد از تهدید گروه القاعده علیه کلیساها تدابیر امنیتی در نزدیکی این عبادتگاه‌ها را شدیدتر کرده بود و مانع از پارک کردن خودروها در محوطه‌های اطراف آنها می‌شد.

خبرگزاری براثای عراق گزارش داد، یک گروه وابسته به تشکیلات القاعده در عراق دیروز، شنبه، طی بیانیه‌ای مسوولیت انفجار شهر اسکندریه مصر را بر عهده گرفت.

در سایت مربوط به گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق»، وابسته به القاعده، آمده است: «ما مسوولیت انفجار انجام شده در مقابل کلیسای اسکندریه را بر عهده می‌گیریم.»

این گروه پیش‌تر تهدید کرده بود که هم‌زمان با سال نو میلادی، حملاتی را در مصر انجام خواهد داد. این خبر در شرایطی منتشر شد که وزارت بهداشت مصر از افزایش تعداد زخمی‌های این انفجار به ۸۰ تن خبر داد.

از سوی دیگر، احمد نظیف نخست‌وزیر مصر، حمله تروریستی صورت گرفته در استان اسکندریه و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم مصر را محکوم کرد.

وی افزود: «این حادثه تمام مردم مصر را هدف قرار داده است.» مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما حمله تروریستی به کلیسای اسکندریه را محکوم می‌کنیم.»

وی در ادامه افزود: «همچنین موضع دولت عراق در افزایش اقدامات حمایتی از مسیحیان در این کشور را خوب ارزیابی می‌کنیم.»

تونر همچنین تاکید کرد: «از دولت عراق می‌خواهیم اقدامات خود را در این زمینه افزایش دهد.»

واکنش‌ها به حمله تروریستی مصر

رییس‌جمهوری مصر با محکوم کردن این حمله تروریستی تاکید کرد: باید دست تروریست‌ها را از کشور کوتاه کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر در سخنان خود اظهار داشت: این اقدام تروریستی که در مقابل یکی از کلیساهای شهر اسکندریه صورت گرفته است با هدف متزلزل ساختن ثبات کشور بوده است.

وی در ادامه افزود: «اما این مساله با شکست روبه‌رو شد. تامین امنیت ملی مصر یکی از اولویت‌های ما به شمار می‌آید نمی‌گذاریم کسی آن را تهدید کند. اقدامات تروریستی سرزمین و وطن نمی‌شناسد. من گزارش‌هایی در خصوص آمادگی شبانه روزی نیروهای امنیتی دریافت کرده‌ام.»

مبارک همچنین تاکید کرد: «عوامل این اقدام تروریستی را دستگیر و محاکمه خواهیم کرد. به خانواده قربانیان این حمله تروریستی، مسلمانان و شهروندان مصر تسلیت می‌گویم. ما همگی باید تلاش کنیم دست تروریست‌ها را کوتاه کنیم.»

وی در ادامه افزود: «تروریست‌ها اگر فکر می‌کنند می‌توانند از زیر بار مجازات فرار کنند سخت در اشتباه هستند ما همگی در یک سنگر واحد و در برابر تروریسم می‌جنگیم.»

از سوی دیگر یک منبع رسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری سوریه اظهار داشت: «سوریه چنین اقدامات تروریستی را که وحدت ملی و قومیت‌ها و مذاهب در مصر را هدف قرار داده است محکوم می‌کند.»

دبیر خانه شورای همکاری‌ کشورهای خلیج فارس نیز طی بیانیه‌ای به شدت انفجار صورت گرفته در مقابل کلیسای اسکندریه را محکوم کرد. یک منبع مسوول در این دبیرخانه اظهار داشت: این اقدام تروریستی زندگی مردم بیگناه را در معرض خطر قرار داده است.

وی بار دیگر بر موضع کشورهای عضو شورای همکاری‌ خلیج‌فارس در مخالفت با تروریسم تاکید کرد.

از سوی دیگر صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت طی ارسال نامه‌ تسلیت به مبارک این حمله تروریستی را محکوم کرد.

جنبش حماس نیز طی بیانیه‌ای انفجار صورت گرفته در استان اسکندریه مصر را محکوم کرد. در بیانیه این جنبش آمده است: «به شدت این اقدام تروریستی را محکوم کرده و مسوولیت آن را متوجه گروه‌هایی می‌دانیم که خواهان خوبی و خیر برای ملت مصر نیستند.»

همچنین عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب طی بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله تروریستی تاکید کرد: «ما خواهان افزایش تلاش‌ها از سوی مسیحیان و مسلمانان برای رویارویی با چنین اقداماتی که علیه امنیت مصر صورت می‌گیرد، هستیم.»

محمود حسین، دبیر کل اخوان المسلمین مصر نیز حمله تروریستی صورت گرفته در شهر اسکندریه را محکوم کرد.

وی گفت: «اخوان المسلمین تمام اقدامات تروریستی که شهروندان مصری را با هر مذهبی هدف قرار داده است، محکوم می‌کند.» محمود حسین همچنین تاکید کرد کسانی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند مصری نیستند.