احتمال حیات یورو در دهه آینده یک به پنج است

رفیعه هراتی- مرکز تحقیقات اقتصادی و کسب و کار انگلستان اعلام کرد به دلیل فقدان توازن رقابتی بین کشورهای عضو یورو احتمال حیات پول مشترک اروپایی به شکل کنونی در ده سال آینده تنها یک به پنج است. به گزارش رویترز این مرکز تحقیقاتی اعلام کرد کشورهای اسپانیا و ایتالیا باید در بهار ۲۰۱۱ بیش از ۴۰۰ میلیون یورو(۵۳۰ میلیارد دلار) بودجه را برای اوراق قرضه تامین کنند و این مساله بحران جدیدی را در ۱۶ کشور عضو منطقه یورو به وجود خواهد آورد.

داگلاس مک‌ویلیامز رییس مرکز تحقیقات اقتصادی و کسب و کار انگلستان گفت:« با وجود این که سیاستمداران اروپا قادرند به بحران واکنش نشان دهند، ممکن است یورو در این مرحله دچار فروپاشی شود.» بحران بدهی در یونان و ایرلند در سال ۲۰۱۰ به کشورهای منطقه یورو آسیب وارد کرد و این مساله موجب شده است برخی از مفسران گمان کنند آلمان سرانجام تمایل خود را برای نجات همسایگان از دست خواهد داد و این موضوع در منطقه یورو انشعاب ایجاد خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بارها بر تعهد برلین در قبال یورو تاکید کرده است. او در پیام تبریک سال نو نیز بر این موضوع تاکید کرد. مرکل گفت:«یورو اساس ترقی ماست. آلمان برای رفاه خود و برای غلبه بر چالش‌های جهانی به اروپا و پول مشترک آن نیازمند است. ما آلمانی‌ها مسوولیت خود را می‌پذیریم حتی اگر بسیار دشوار باشد.»

مک‌ویلیامز براین باور است که عدم توازن بیشتر بین اقتصادهای قوی‌تر و ضعیف‌تر منطقه یورو که از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون آشکارتر شده است، رشد اقتصادی را در بلندمدت تضعیف خواهد کرد. او می‌گوید: «فکر می‌کنم آنچه که باعث فروپاشی یورو خواهد شد ناتوانی اکثر کشورهای این منطقه در رقابتی کردن اقتصادهایشان در بلندمدت است.» او اضافه کرد: «به نظر ما احتمال بقای یورو در شکل کنونی تا ده سال آینده یک به پنج است. اگر یورو امسال دچار فروپاشی نشود، ارزش آن به طور پیوسته در برابر دلار کاهش می‌یابد.»