گروه بین‌الملل- سه کشور غربی آفریقا در اقدامی که نشان‌دهنده عزم منطقه‌‌ برای برکنار کردن رییس‌جمهوری ساحل عاج به شمار می‌رود، سه‌شنبه به این کشور سفر خواهند کرد تا از وی بخواهند از قدرت کناره‌گیری کند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسای جمهوری بنین، سیرا لئون و کپ ورت به نمایندگی از بلوک منطقه‌ای «اکوواس» به ساحل عاج سفر می‌کنند تا به «لوران گباگو»، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کنند که چنانچه وی در سریع‌ترین زمان ممکن از قدرت کناره‌گیری نکند، ممکن است با اقدام‌های مشروع نیروهای نظامی رو‌به‌رو شود. با این وجود، سخنگوی دولت گباگبو که با ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها رو‌به‌رو است، در مصاحبه با رادیو بین‌المللی فرانسه گفت که تهدید اکوواس به اعمال فشار، «غیرعادلانه» است.

از طرف دیگر، سازمان ملل متحد به دنبال گسترش تنش سیاسی در ساحل عاج، از پناه گرفتن ۱۴ هزار تن از شهروندان این کشور در لیبریا خبر داد. سخنگوی سازمان ملل متحد با اعلام این‌که ۱۴ هزار تن از شهروندان ساحل عاج در لیبریا پناه گرفته‌اند، گفت که این سازمان برای پذیرایی از ۳۰ هزار پناهجو آماده می‌شود.

بیشتر آوارگان از طرفداران «آلاسان واتارا» نامزد مخالفان دولت هستند. همچنین جامعه بین‌المللی واتارا را به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری در ساحل عاج به رسمیت شناخته است ولی لوران گباگبو از انتقال قدرت خودداری می‌کند. گباگبو طرفداران واتارا را به تقلب در انتخابات متهم کرده است. به گفته سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیشتر افرادی که در لیبریا پناه گرفته‌اند، از روستائیان مناطق غربی ساحل عاج هستند. به گفته وی این افراد نگران گسترش خشونت در کشور هستند.

رهبران کشورهای غرب آفریقا جمعه گذشته به گباگبو هشدار دادند در صورت عدم کناره‌گیری، با وی برخورد خواهد شد؛ اما گباگبو این هشدار را ناعادلانه می‌داند و از تصمیم بانک مرکزی غرب آفریقا برای تحویل حساب‌های بانکی دولت ساحل عاج به آلاسان واتارا به شدت انتقاد کرده است.

واتارا از نیروهای مسلح ساحل عاج خواسته است از جان غیرنظامیان در برابر مزدوران خارجی و شبه‌نظامیان محافظت کنند. وی هشدار داد که عاملان خشونت‌های اخیر مجازات خواهند شد. واتارا در هتلی در شهر «ابیجان» مستقر است و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد از وی محافظت می‌کنند. گباگبو از سازمان ملل متحد و فرانسه خواسته است نیروهای خود را از ساحل عاج خارج کنند.

هزار صلح‌بان سازمان ملل متحد در ساحل عاج مستقر هستند و این سازمان با درخواست گباگبو مخالفت کرده است.

انتخابات ماه نوامبر با هدف ایجاد اتحاد ملی در کشور جنگ‌زده ساحل عاج برگزار شد.