چشم انداز مثبت اقتصاد جهان در سال 2011

گروه بین‌الملل- موسسه رتبه‌بندی فیچ، چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۱ ترسیم کرد و رشد اقتصادی جهان طی این سال را ۳ درصد پیش‌بینی نمود. به گزارش فارس به نقل از روزنامه فایننشال تایمز موسسه فیچ در ادامه این گزارش افزود به‌رغم نوسانات موجود در بازارهای مالی و نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی چشم انداز مثبتی در انتظار اقتصاد بین‌المللی در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. بر اساس این گزارش کشورهای نوظهور و در حال توسعه بیشترین نقش را در افزایش رشد و رونق اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۱ خواهند داشت. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۴/۳ درصد خواهد رسید. این رقم در گزارش ماه اکتبر ۲/۳درصد برآورد شده بود. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۱ نیز به ۳ درصد خواهد رسید. این رقم نیز در گزارش قبلی ۹/۲ درصد برآورد شده بود.

بر این اساس رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۲ به ۳/۳ درصد افزایش خواهد یافت. موسسه فیچ افزود رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و صنعتی تا پایان سال ۲۰۱۰ روندی ناامید کننده خواهد داشت. رشد اقتصادی آمریکا و ژاپن در سه ماه سوم ۲۰۱۰ با افزایش نسبی روبه‌رو شده ولی رشد اقتصادی اروپا تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

بر این اساس رشد اقتصادی کشورهای صنعتی در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۴/۲ درصد خواهد رسید و این رقم برای سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ترتیب به ۳/۲ و ۵/۲ درصد خواهد رسید.

بر اساس گزارش موسسه فیچ رشد اقتصادی چهار کشور برزیل، روسیه، چین و هند موسوم به بریک در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۴/۸ درصد خواهد رسید و این رقم در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ۴/۷ درصد خواهد رسید.

موسسه فیچ در ادامه افزود احتمال وقوع موج دوم بحران اقتصادی در آمریکا کاهش یافته است. رشد اقتصادی آمریکا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ترتیب به ۲/۳و ۳/۳ درصد خواهد رسید. بر این اساس نرخ بیکاری آمریکا در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱/۹ درصد و در سال ۲۰۱۲ به ۷/۸ درصد خواهد رسید.