گروه بین‌الملل- گزارش دلگرم‌کننده تجاری و نشانه‌هایی مبنی براین که بسته کاهش مالیات‌ها در سنای آمریکا به تصویب خواهد رسید، موجب شد شاخص‌های وال‌استریت در روز جمعه به بالاترین سطح خود طی دو سال گذشته برسند. اما قیمت اوراق قرضه دوباره کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند توافق مالیاتی منجر به رشد اقتصادی و افزایش کسری بودجه می‌شود.

وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد در ماه اکتبر کسری تجاری این کشور به کمترین سطح طی ۹ ماه گذشته رسیده است. براساس این گزارش افزایش تقاضا برای کالاهای آمریکایی در خارج، صادرات را به بالاترین سطح طی بیش از دو سال گذشته رسانده است.

در گزارش دیگری، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد کسری بودجه دولت فدرال در ماه نوامبر به ۴/۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

از دیگر نشانه‌های بهبود اقتصادی آمریکا این بود که بر اساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان، در اوایل ماه دسامبر اعتماد مصرف‌کننده بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش داشته است و قیمت واردات با سریع‌ترین آهنگ طی یک سال گذشته افزایش یافته است.

اخبار خارج از آمریکا نیز به افزایش شاخص‌ها کمک کرد. موجی از آمار اقتصادی نشان داد صادرات و واردات چین در ماه نوامبر افزایش داشته است، وام‌دهی بانک‌ها مطابق با پیش‌بینی‌ها بوده است و سرمایه‌گذاری روی مستغلات افزایش یافته است.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۰/۷ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۰/۱۲۴۰ واحد رسید. این سومین روز متوالی بود که این شاخص رکورد جدیدی را در سال جاری ثبت کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در سال جاری ۲/۱۱ درصد جهش کرده است و اکنون در همان سطحی قرار دارد که در هفته قبل از اعلام ورشکستگی موسسه مالی لمان برادرز در سپتامبر سال ۲۰۰۸ قرار داشت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۶/۴۰ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۳۲/۱۱۴۱۰ واحد رسید. این شاخص با پیشتازی ارزش سهام شرکت جنرال‌الکتریک افزایش یافت. شرکت جنرال‌الکتریک اعلام کرد قصد دارد سود سهام خود را تا ۱۷ درصد افزایش دهد. این مساله موجب شد ارزش سهام این شرکت ۴/۳ درصد جهش کند و به ۷۲/۱۷ دلار برسد. شاخص نسدک کامپوزیت با ۸۷/۲۰ واحد یا ۸/۰ درصد افزایش روبرو شد و به ۵۴/۲۶۳۷ واحد رسید.

طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۱ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۸/۱ درصد رشد کرد.