انتقال سایت ویکی‌لیکس به دامنه سوئیسی

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار سایت ویکی لیکس - عکس: AFP پس از حملات هکر‌ها انجام شد

انتقال دامنه وب‌سایت ویکی‌لیکس به دامنه‌ای سوئیسی

گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: وب‌سایت ویکی‌لیکس که هفته گذشته اسناد جدید دیپلماتیک ایالات‌متحده را منتشر کرده‌بود، دیروز و پس از حملات هکر‌های اینترنتی به این سایت ناچار شد آدرس وب‌سایت خود را به روی دامنه سوئیسی خود یعنی wikileaks.ch انتقال دهد. آدرس پیشین وب‌سایت ویکی‌لیکس روی دامنه‌ای آمریکایی قرار داشت، اما مورد حملات هکر‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، سرویس دهنده وب‌سایت ویکی‌لیکس ؛EveryDNS ؛ روز پنج‌شنبه با این ادعا که حملات به وب‌سایت ویکی‌لیکس می‌تواند کل شبکه‌ای را که EveryDNS به آن خدمات می‌دهد تهدید کند، سرویس‌دهی به وب‌سایت ویکی‌لیکس را قطع کرد.

این شرکت فراهم‌کننده خدمات اینترنتی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «‌Wikileaks.org به هدفی برای حملات اینترنتی تبدیل شده‌است. این حملات و همچنین حملات آینده می‌توانند ثبات ساختار EveryDNS.net را مورد هدف قرار دهند.»

EveryDNS، به حدود ۵۰۰ هزار وب‌سایت خدمات اینترنتی می‌دهد. با این همه روز جمعه مالک EveryDNS در بیانیه‌ای نوشت: «‌اعتماد برای ما از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. کاربران و مشتریان ما مهمترین ثروت ما هستند.» با این همه مالک EveryDNS به‌طور مستقیم به وب‌سایت wikileaks اشاره‌ای نکرد.ویکی‌لیکس هم ضمن تایید این موضوع اعلام کرد که دامنه WikiLeaks.org توسط everydns.net از بین رفته‌است و این اقدام به دنبال ادعای حملات گسترده به وب سایت ویکی لیکس انجام شده‌است.

این در شرایطی است که ویکی‌لیکس پیشتر ادعا کرده‌بود که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده و شماری دیگر از کشور‌ها وب‌سایت ویکی‌لیکس را مورد هدف قرار داده‌‌اند. ویکی لیکس هفته گذشته هزاران سند دیپلماتیک آمریکا و همچنین اسناد طبقه‌بندی شده نظامی این کشور را روی وب‌سایت خود قرار داده‌بود. این در حالی است که چند روز پیش، خدمات دهنده سوئدی وب‌سایت ویکی‌لیکس - Bahnhof- تایید کرده‌بود که این وب‌سایت ساعاتی پیش از انتشار اسناد جدید دیپلماتیک ایالات‌متحده مورد حملات سایبری شدید قرار گرفته‌‌بود.

چند ماه پیش بود که ویکی‌لیکس دولت ایالات‌متحده و شماری دیگر از دولت‌ها را به دلیل انتشار نزدیک به نیم میلیون سند درباره جنگ در عراق و افغانستان به شدت خشمگین کرده‌بود. هنوز مشخص نیست که ویکی‌لیکس چگونه به اسناد دیپلماتیک ایالات‌متحده دسترسی پیدا کرده‌است اما دولت این کشور پیش از همه به بردلی منینگ، از اعضای ارتش آمریکا که اکنون به اتهام فاش کردن اسناد طبقه‌بندی شده تحت بازداشت به سر می‌برد، مظنون شده‌بود.

روز چهارشنبه شرکت Amazon.com که به ویکی‌لیکس اجازه داده بود تا از خدماتش برای انتشار اسناد و یادداشت‌های دیپلماتیک وزارت‌خارجه آمریکا استفاده کند از دادن خدمات به ویکی‌لیکس خودداری کرده‌بود. به این ترتیب سایت ویکی‌لیکس تنها از خدمات‌دهنده سوئدی خود استفاده می‌کرد.

آمازون پس از آن از دادن خدمات به ویکی‌لیکس خودداری کرد که اعضای کنگره ایالات‌متحده درباره ارتباط این شرکت با ویلی‌لیکس پرسش‌هایی را مطرح کردند. سناتور مستقل ایالت کانتیکت، جو لیبرمن که پیشتر و در سال ۲۰۰۰ به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری در کنار ال گور؛ نامزد دموکرات‌ها؛ برای راهیابی به کاخ سفید تلاش می‌کرد اما از جورج بوش و معاون جمهوری‌خواه او؛ دیک چنی؛ شکست خورد، از اقدام آمازون ارائه ندادن خدمات اینترنتی به ویکی‌لیکس ستایش کرد و گفت که استاندارد‌هایی برای شرکت‌هایی که به ویکی‌لیکس خدمات می‌دهند تعیین شود به دلیل اینکه این وب‌سایت به‌طور غیرقانونی به اسناد و مدارک مهم دسترسی پیدا کرده‌است.

EveryDNS در بیان دلایل پایان دادن به خدمات رسانی به وب‌سایت ویکی‌لیکس اعلام کرده‌است که مطابق مقررات هیچ عضوی نباید به حقوق دیگر اعضا تجاوز کند.

این همه در حالی است که ژولین پل آسانژ، سخنگو و سردبیر استرالیایی وب‌سایت ویکی‌لیکس که ۳۹ سال سن دارد حدود یک ماه است که در انظار عمومی ظاهر نشده‌است. او آخرین بار در روز پنجم نوامبر در نشستی مطبوعاتی در شهر ژنو سوئیس حضور پیدا کرده‌بود. او بیشتر از طریق مصاحبه‌های اینترنتی با رسانه‌ها ارتباط بر‌قرار کرده‌است. در همین حال دولت سوئد دستور بازداشت آسانژ را به اتهام تجاوز، آزار جنسی و تهدید و ارعاب غیر‌قانونی صادر کرده‌است اما دلیل اصلی این اتهامات هنوز مشخص نیست.

همزمان مقامات دفاعی ایالات‌متحده اعلام کردند که وکلای دولت این کشور در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان آسانژ را به اتهام جاسوسی مورد پیگرد قرار داد یا نه. همچنین احتمال این موضوع نیز وجود دارد که آسانژ در استرالیا، یعنی سرزمین مادری‌اش، تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

رابرت مک‌کللند، دادستان کل استرالیا هم به تازگی اعلام کرده که ممکن است آسانژ به دلیل درخواست سوئد و صدور دستور بازداشت او توسط پلیس بین‌الملل دستگیر شود.

محل اقامت آسانژ هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود او اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند. سردبیر سایت ویکی‌لیکس اخیرا اعلام کرده‌است که قصد دارد اسناد محرمانه جدیدی را منتشر کند.

عکس: AP