گروه بین‌الملل- روز جمعه وال‌استریت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود را طی سه ماه گذشته ثبت کرد. زیرا پس از آن که آمریکا نتوانست رهبران جهان را متقاعد کند به برنامه‌ای برای قدرتمند کردن رشد اقتصادی جهان دست یابند، نگرانی بر بازار سهام سایه افکند. نگرانی‌ها در مورد این که چین برای کند کردن رشد اقتصادی این کشور اقدامات بیشتری انجام خواهد داد نیز به سقوط شاخص‌ها کمک کرد. هرگونه کندی رشد اقتصادی چین تقاضا برای مواد خام را کاهش خواهد داد و این مساله موجب سقوط قیمت نفت، فلزات و غلات می‌شود.

به دلیل کاهش شدید ارزش سهام شرکت‌های انرژی و مواد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۲/۹۰ واحد یا ۸۰/۰ درصد سقوط کرد و به ۵۸/۱۱۱۹۲ واحد رسید. ارزش سهام غول ساختمان‌سازی کاترپیلار که پروژه‌های بزرگی در چین دارد، ۴۰/۱ درصد سقوط کرد و به ۰۴/۸۱ دلار رسید. ارزش سهام شرکت نفتی اکسون موبیل نیز ۸۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۹/۷۰ دلار رسید.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۳/۱۴ واحد یا ۲/۱ درصد افت کرد و به ۲۱/۱۱۹۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۱/۳۷ واحد یا ۵/۱ درصد سقوط کرد و در رقم ۲۱/۲۵۱۸ واحد ثابت شد. طی هفته، شاخص‌های داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰ هر کدام ۲/۲ درصد کاهش یافتند و شاخص نسدک کامپوزیت ۴/۲ درصد افت کرد. کاهش ۲/۲ درصدی شاخص داوجونز هفتمین کاهش بزرگ هفتگی این شاخص در سال جاری و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ۱۳ اوت تاکنون بود.

دولت چین اعلام کرد تورم در ماه اکتبر با سریع‌ترین آهنگ طی بیش از دو سال گذشته افزایش داشته است. بازارها این موضوع را این گونه تعبیر کردند که چین به منظور پایین‌آوردن تورم، نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این مساله موجب فروش ارزان قیمت سهام در بازارهای جهان از چین گرفته تا آمریکا شد. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۲/۵ درصد سقوط کرد و شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ با کاهش ۹/۱ درصدی روبه‌رو شد.

گمانه‌‌ها درمورد افزایش نرخ بهره توسط چین از آنجا ناشی شد که پیشرفت اندکی در مورد دستیابی به برنامه‌ای برای قدرتمند کردن رشد اقتصادی جهان حاصل شد. رهبران گروه ۲۰ نتوانستند درمورد سیاست‌های تجاری و دستکاری نرخ ارز به توافق برسند. مساله‌ای که می‌تواند به حمایت‌گرایی و جنگ تجاری منجر شود.

کشورهای عضو گروه ۲۰ با برنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر چین برای افزایش نرخ یوآن، مخالفت کردند. آمریکا معتقد است چین به طور مصنوعی نرخ ارز خود را پایین نگه‌داشته است تا کالاهای صادراتی این کشور ارزان‌تر و جذاب‌تر شود.