آمریکا خواستار تجارت بیشتر با آسیا شد

عکس:AFP در اجلاس «اپک»

اوباما خواستار تجارت بیشتر با آسیا شد

رییس‌جمهوری چین بر لزوم رشد اقتصاد داخلی و اصلاح نظام ارزی کشورش تاکید کرد

گروه بین‌الملل- دیروز اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) با حضور سران اقتصادهای عمده و منطقه‌ای تشکیل شد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا هم که این روزها به شدت سرگرم بازاریابی برای کالاهای کشورش در بازارهای نوظهور بوده است، در اجلاس اپک با هدف دستیابی به بازارهای آسیایی که از رشد سریعی برخوردارند، اعلام کرد که آمریکا اکنون به منظور ماندن، در این منطقه حضور یافته است و افزود که هر دو طرف از تقویت روابط تجاری بهره خواهند برد. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، رییس‌جمهوری آمریکا که در ماموریتی برای کمک به اشتغالزایی کشورش به سر می‌برد، گفت در شرایطی که ظرف پنج سال گذشته صادرات آمریکا به این منطقه بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته، رقابت‌ها موجب شده است که سهم آمریکا در این منطقه کاهش یابد.

اوباما در سخنرانی دیروز خود در اجلاس اپک گفت: «ما می‌خواهیم این وضعیت را تغییر دهیم.» اوباما امیدوار است صادرات آمریکا را ظرف پنج سال دوبرابر کند و فروش کالاهای بیشتر به آسیا را یکی از راه‌های دستیابی به این هدف می‌داند و به طور همزمان به ایجاد و تثبیت مشاغل برای مردم آمریکا اقدام خواهد نمود. هندوستان، اولین کشور از چهار کشور آسیایی است که اوباما از آنان بازدید کرد. این کشور اقتصادی رو به رشد دارد و جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده است. اوباما در سخنان خود با اشاره به اینکه رقابت سالم لزوما به معنای گسست روابط بین کشورها نیست، افزود: «نیازی نیست که به تجارت، بازرگانی یا رشد اقتصادی به عنوان یک بازی برد-باخت نگاه شود. اگر ما با هم کار کنیم و با هم وارد عمل شویم، تقویت روابط اقتصادی ما می‌تواند به یک بازی برد-برد برای همه ملت‌هایمان تبدیل شود.» او گفت: «این یک استراتژی برای وضعیت مشاغل ما است.» او به این نکته اشاره کرد که هر یک میلیارد دلار صادرات آمریکا می‌تواند ۵،۰۰۰ شغل را در داخل این کشور حمایت کند. بنا به اظهارات اوباما، سیل کالاهای آمریکایی در بازارهای آسیا و پاسیفیک، هنگام خرید برای مصرف‌کنندگان این منطقه که این روزها زندگی آنها از استانداردهای بالاتری برخوردار است، امکان انتخاب‌های بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. اوباما این سخنرانی را در شرایطی در اجلاس اپک در یوکوهامای ژاپن ایراد کرد که روز پیش از آن در اجلاس گروه بیست در سئول، پایتخت کره‌جنوبی، نتوانست سران کشورهای عضو آن گروه را با خود علیه سیاست‌های چین هم‌صدا کند.

چین به دنبال رشد داخلی و اصلاح نظام ارزی

دیروز در همین اجلاس رییس‌جمهوری چین، هو جینتائو، در سخنرانی خود اعلام کرد: «چین با جدیت تلاش خواهد کرد راهکارهای موثر و بادوامی را برای افزایش تقاضای داخلی بخصوص تقاضای مصرف‌کنندگان خود به‌کار گیرد.»

رشد سریع اقتصاد چین به رشد اقتصادی جهان و آسیا کمک کرده است و این در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا و اروپا با بحران بیکاری و مالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. اما تنش‌های بین‌المللی زیادی بر سر روش ایجاد این رشد اقتصادی چین بوجود آمده است که سایه آن بر سرتاسر اجلاس گروه بیست که روز جمعه پایان یافت، افکنده شده بود. دیروز و در ادامه این بحث‌ها هو در اجلاس اپک که در شهر بندری یوکوهامای ژاپن برگزار شد، گفت: «چین همچنان از توازن در تراز تجاری بین‌المللی حمایت می‌کند چون این موضوعی مهم در اطمینان از ثبات اقتصاد کلان جهان است.» علاوه بر این هو افزود: «چین همچنان در جهت اصلاح مکانیسم شکل‌دهی به نرخ ارز خود گام برخواهد داشت و اساس این اصلاح بر پایه ابتکار عمل، قابلیت کنترل و اقدامات تدریجی خواهد بود.» طی روزهای اخیر چین آمریکا را به خاطر برنامه تسهیل پولی ۶۰۰ میلیارد دلاری آن به شدت مورد انتقاد قرار داده است و مدعی شده است که واشنگتن با این اقدام اقتصاد جهانی را بی‌ثبات می‌سازد و موجب بروز حباب قیمت‌ها در سایر نقاط جهان خواهد شد. فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشورش تزریق کند. این اقدام فدرال رزرو با تزریق حدود ۷ میلیارد دلار از روز جمعه آغاز شده است. دیروز رییس‌جمهوری چین با اشاره به اهمیت نقش اقتصادهای نوظهور در اقتصاد جهانی گفت: «اقتصادهای دارای بازارهای نوظهور به ویژه در بحران مالی بین‌المللی طلایه‌دار احیای اقتصادی بودند و توانستند رشد بسیار سریعی را از خود برجای گذارند.» موضوع روابط چین با جزیره تایوان از دیگر مسائل طرح شده در این اجلاس بود. تایوان و چین در سال جاری یک توافقنامه چارچوب همکاری‌های اقتصادی را به امضا رساندند که بنا به عقیده کارشناسان موجب خواهد شد این جزیره جدا شده از سرزمین اصلی چین به لحاظ اقتصادی به آن بسیار نزدیک شود و سرانجام باعث خواهد شد زمینه بحث درباره آینده سیاسی آنها فراهم آید. چین تاکید می‌کند که تایوان سرانجام اتحاد را خواهد پذیرفت.

عکس:GETTY IMAGES