گروه بین‌الملل- اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد پنج کشور کلمبیا، آلمان‌، هند،‌ پرتغال و آفریقای جنوبی را به عنوان اعضای غیر دائم جدید شورای امنیت این سازمان معرفی کردند. صد و نود و دو عضو مجمع عمومی سازمان ملل این پنج کشور را برای مدت دو سال به عنوان اعضای غیر دائم جدید شورای امنیت این سازمان و به عنوان جایگزین پنج کشور اتریش ‌، ژاپن ،‌ مکزیک‌، ترکیه و اوگاندا که دوره آن‌ها در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰ به پایان خواهد رسید، انتخاب کردند.

ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا نوشت،‌ همچون اکثر انتخابات های قبل شورای امنیت سازمان ملل،‌ کانادا‌، آلمان و پرتغال در یک رقابت داغ بر سر دوکرسی غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل حضور یافتند.

کلمبیا،‌ هند، آلمان و آفریقای جنوبی با توجه به اینکه با هیچ مخالفتی مواجه نشدند در رای گیری اول به آسانی توانستند عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل شوند. کلمبیا ۱۸۶ رای،‌ هند ۱۸۷ رای،‌ آفریقای جنوبی ۱۸۲ رای و آلمان ۱۲۹ رای را در دور اول این انتخابات به‌دست آوردند. پرتغال نیز در سومین دور رای‌گیری با کسب ۱۵۰ رای به عنوان پنجمین عضو غیردائم جدید این شورا انتخاب شد. این اولین مرتبه است که کانادا برای به دست آوردن کرسی غیردائم شورای امنیت ناکام می‌ماند. به گفته ناظران به دلیل حمایت کانادا از سیاست‌های رژیم صهیونیستی، اوتاوا از حمایت آفریقایی‌ها و کشورهای عرب برخوردار نشد. کانادا پیشتر در به دست آوردن این کرسی موفق بود.

براساس منشور سازمان ملل،‌ ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شود.

سفیر هند در سازمان ملل نیز گفت که این پیروزی تعهد کشورش به سازمان ملل را تقویت خواهد کرد.

وی گفت:‌ ما یک کاندیدای حمایت شده هستیم اما رقابت وجود دارد. این حمایت را به دنبال یک رقابت انتخاباتی طولانی مدت به دست آوردیم . انتخاب ما به عنوان یک عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل تعهد ما برای همکاری با دیگر اعضا در مورد مسائل مختلف را تقویت می‌کند.

وزیر آفریقای جنوب در امور روابط و همکاری‌های بین‌المللی نیز به خبرنگاران گفت که این انتخاب باعث عزم آفریقای جنوبی برای همکاری با اعضای این شورا در داخل و خارج از شورا با هدف حفظ آفریقا به عنوان یک منطقه صلح،‌ با امنیت و توسعه تقویت می‌کند.

گوییدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز گفت:‌ ما در راستای همکاری با دیگر اعضای شورای امنیت گام برمی‌داریم. قدر این فرصت را برای حفظ ثبات و امنیت، توسعه، منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی و خلع سلاح هسته‌ای می‌دانیم.

دیگر پنج عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل عبارتند از بوسنی و هرزگوین‌، برزیل‌، گابن‌، لبنان و نیجریه.

دولت کانادا نیز به دنبال ناکامی در کسب این کرسی غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل به شدت عصبانی شد و مخالفان را عامل این شکست معرفی کرد.

این موضوع در انتخابات آتی کانادا که قرار است سال آینده برگزار شود، تاثیر می‌گذارد. براساس نظرسنجی‌ها مشخص شد که رقابت نزدیکی میان محافظه‌کاران حاکم و حزب لیبرال در انتخابات کانادا انجام خواهد شد.

سفیر سابق کانادا در سازمان ملل گفت که سیاست‌های استفن هارپر، نخست وزیر کانادا به تضعیف حمایت‌ها از کانادا در سازمان ملل کمک کرده است.

فن هامپسون، یک استاد علوم سیاسی دانشگاه چارلتون دراوتاوا نیز گفت:‌ این ناکامی کانادا نشان می‌دهد که این کشور باید برای جلب حمایت‌های بین‌المللی اقدامات بیشتری انجام دهد.