گروه بین‌الملل- همچنان که سرمایه‌گذاران انتظار دارند دولت آمریکا به منظور تقویت بهبود اقتصادی به بازارها پول تزریق کند، احتمالا در هفته جاری حجم معاملات در وال‌استریت اندک خواهد بود. هفته گذشته سرمایه‌گذاران پیش از انتشار گزارش ماهانه بیکاری نگران بودند اما پس از آن که این گزارش نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر بیش از حد انتظار کاهش شغل داشته است شاخص‌ها دچار نوسان نشدند و هفته را با افزایش به پایان رساندند.

آرت هوگان تحلیل‌گر مرکز جفریز می‌گوید «جالب است که از این امر که شرایط اقتصادی، اتخاذ سیاست‌های پولی بیشتر را توسط فدرال رزرو تضمین می‌کند خرسند هستیم.»

طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۵/۱ درصد جهش کرد و به ۴۸/۱۱۰۰۶ واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از اوایل ماه مه تاکنون بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۵/۱ درصد افزایش یافت و به ۱۵/۱۱۶۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۶/۳۱ واحد یا ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۹۱/۲۴۰۱ واحد رسید. وزارت کار آمریکا در گزارشی که سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر شنیدن آن بودند اعلام کرد در ماه سپتامبر اقتصاد آمریکا در بخش غیرکشاورزی ۹۵ هزار شغل را از دست داده است. این در شرایطی است که نرخ بیکاری نسبت به ماه اوت بدون تغییر در رقم ۶/۹ درصد باقی ماند. براساس گزارش وزارت کار آمریکا در ماه سپتامبر ۱۵۹ هزار شغل دولتی از میان رفت که این میزان بسیار بیشتر از حد انتظارات بود. اما بخش خصوصی ۶۴ هزار شغل ایجاد کرد. اکثر تحلیل‌گران براین باورند که گزارش ضعیف مشاغل برای فدرال رزرو انتخابی به‌جز حمایت از اقتصاد نگذاشته است. فدرال رزرو ماه گذشته اعلام کرد آماده مداخله در اقتصاد است اما زمان آن را مشخص نکرد. آرون اسمیت از مرکز مودیز اکونومی می‌گوید «پس از گزارش ناامیدکننده مشاغل در ماه سپتامبر، اکنون انتظار داریم که فدرال رزرو به جای ماه دسامبر در ماه نوامبر خرید دارایی‌ها را در مقیاس بزرگ از سر بگیرد. تا زمانی که اعتماد به اوضاع اقتصادی بهبود نیابد احیای اقتصادی خنثی باقی می‌ماند زیرا کسب‌وکارها برای استخدام و سرمایه‌گذاری همچنان تردید خواهند داشت.» تقویم اقتصادی هفته جاری بسیار پربار است. امروز دوشنبه خلاصه مذاکرات نشست ۲۱ سپتامبر کمیسیون بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا منتشر می‌شود. این گزارش به سیاست‌گذارانی که درمورد اقدامات محرک اقتصادی فکر می‌کنند بینش بیشتری می‌دهد. آمار کسری تجاری آمریکا روز چهارشنبه و ارقام فروش خرده‌فروشی روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد. گزارش‌های درآمدی فصلی شرکت‌های بزرگی چون اینتل، گوگل، جی‌پی مورگان و جنرال الکتریک نیز این هفته منتشر می‌شود. اما بعید است که این آمار تاثیر بزرگی بر وال‌استریت بگذارد زیرا معامله‌گران در آستانه مداخله احتمالی دولت محتاط خواهند بود.