گروه بین‌‌الملل- روز جمعه شاخص‌‌ها در وال‌‌استریت با افزایش روبه‌رو شدند و افزایشی که تقریبا دو هفته پیش آغاز شد ادامه یافت زیرا سرمایه‌‌گذاران در مورد اوضاع اقتصادی خوش‌‌بیش شدند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۷ واحد رشد کرد. این هفتمین افزایش این شاخص طی هشت روز معاملاتی بود. قیمت اوراق قرضه کاهش یافت زیرا معامله‌‌گران تمایل بیشتری برای ریسک کردن پیدا کردند.

شاخص‌‌ها از کاهش ماه اوت رها شده‌‌اند و به لطف نشانه‌‌های دلگرم‌‌کننده اقتصادی، در ماه سپتامبر افزایش پایداری را رقم زدند. جدیدترین خبر خوش اقتصادی روز جمعه منتشر شد. در این روز گزارشی نشان داد ذخایر عمده فروشی در ماه جولای افزایش یافته است. این امر نشان می‌‌دهد فروش خرده‌‌فروشی افزایش خواهد یافت.

تیم اسپیس، رییس هیات‌مدیره شرکت ایسنر امپر می‌‌گوید: «شواهد بیشتری وجود دارد مبنی براین که اعتماد مصرف‌‌کنندگان و بازار کار در حال بهبود است. این بهبود اندک و ضعیف اما درجریان است.»

ارزش سهام شرکت‌‌های انرژی نیز به دلیل افزایش قیمت نفت رشد کرد. پس از آن که خطوط لوله انتقال‌دهنده نفت به پالایشگاه‌‌های ایالت‌‌های غرب میانه بسته شدند، قیمت نفت حدود ۲ دلار افزایش یافت و به ۴۵/۷۶ دلار در هر بشکه رسید. ارزش سهام شرکت‌‌هایی چون شورون و اسکلامبرگر در پی انتشار این خبر افزایش یافت. ارزش سهام شرکت شورون ۴۶/۱ دلار افزایش یافت و به ۸۲/۷۸ دلار رسید. ارزش سهام شرکت اسکلامبرگر با ۷۸ سنت افزایش به ۳۱/۵۹ دلار رسید.

افزایش وال‌‌استریت در ماه سپتامبر تاکنون، تنها یکبار متوقف شده است و آن زمانی بود که نگرانی‌‌های جدیدی در مورد بانک‌‌‌‌های اروپایی به وجود آمد. روز جمعه بورس‌‌های اروپا دچار نوسان شدند زیرا این خبر منتشر شد که دویچه بانک، غول بانکداری آلمان، درحال بررسی فراهم کردن پول نقد از طریق فروش سهام است.

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۳/۴۷ واحد یا ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۷/۱۰۴۶۲ واحد رسید. این بیشترین افزایش این شاخص از ۱۰ اوت تاکنون بود. با این وجود شاخص داوجونز در طول سال تنها ۳/۰ درصد رشد داشته است. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳۷/۵ واحد یا ۵/۰ درصد جهش کرد و به ۵۵/۱۱۰۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۸/۶ واحد یا ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۴۸/۲۲۴۲ واحد رسید.

حتی با وجود افزایش‌‌های اخیر اغلب شاخص‌‌ها طی هفته رشد اندکی را ثبت کردند. علت اصلی این امر کاهش روز سه‌‌شنبه شاخص‌‌ها به خاطر نگرانی از بانک‌‌های اروپایی بود.

شاخص داوجونز ۱/۰ درصد افزایش یافت. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۰ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت

۰/۴ درصد رشد کرد.