گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت افزایش بزرگی را ثبت کردند زیرا بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد بانک مرکزی آماده است درصورت وجود نشانه‌های بیشتر از ضعف اقتصادی اقداماتی را انجام دهد. معامله‌گران همچنین از این موضوع دلگرم شدند که اصلاح نزولی رشد اقتصادی در فصل دوم به آن بدی که اقتصادانان پیش‌بینی کرده بودند نبود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز و دیگر شاخص‌های عمده بیش از یک درصد رشد کردند.

برنانکه در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه فدرال رزرو گفت مادامی که بهبود اقتصادی موقتی باشد، بانک مرکزی آمادگی دارد درصورت لزوم برای تحریک اقتصاد گام‌های بیشتری بردارد. این اقدامات شامل خرید اوراق بهادار به منظور پایین نگه‌داشتن نرخ بهره می‌شود. او گفت همچنان پیش‌بینی می‌کند اقتصاد آمریکا در سال آینده رشد خواهد کرد.

آلن گیل کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری از شرکت سرمایه‌گذاری ریج‌ورث می‌گوید «اوضاع می‌توانست بدتر از این باشد و چون اینگونه نشد، همین خبر خوشی است.»

این افزایش در یک ماه ناخوشایند برای بازارسهام یک فرصت بود. بازارسهام از ۹ اوت تا کنون به دلیل ارقام ضعیف اقتصادی به طور مداوم کاهش داشته است. کاهش شدید فروش مسکن در ماه جولای جدیدترین نشانه از ضعف اقتصادی بود.

روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در دوره آوریل تا ژوئن با نرخ ۶/۱ درصد رشد کرده است. این رقم هنوز پایین‌تر از تخمین ۴/۲ درصدی قبلی بود اما بهتر از ۴/۱ درصد پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۴/۱۶۴ واحد یا ۷/۱ درصد افزایش یافت و به ۶۵/۱۰۱۵۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۷/۱۷ واحد یا ۷/۱ درصد رشد کرد و به ۵۹/۱۰۶۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۹۴/۳۴ واحد یا ۶/۱ درصد جهش کرد و به ۶۳/۲۱۵۳ واحد رسید.

افزایش روز جمعه شاخص داوجونز مقدار زیادی از کاهش این شاخص طی هفته را ازمیان برد، اما بااین وجود همه شاخص‌های عمده هفته را با کاهش به پایان رساندند. شاخص داوجونز ۶/۰ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷/۰ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۲/۱ درصد افت کرد.

پس از انتشار ارقام بهتر از حد انتظار رشد اقتصادی آمریکا بورس‌های اروپا نیز با افزایش روبه‌رو شدند. بورس‌های اروپا همچنین به دلیل اصلاح رشد اقتصادی انگلستان در فصل دوم از ۱/۱ درصد به ۲/۱ درصد رشد کردند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد افزایش یافت. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن نیز یک درصد رشد کرد.