رشد سریع‌تر از انتظار اقتصاد چین در سال 2009

عکس:GETTY IMAGES

گروه بین الملل- دیروز آمار رسمی دولت چین از رشد بیش از انتظار اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی خبر داد که موجب شد برآوردهای اولیه رسمی از رشد اقتصادی آن در سال ۲۰۰۹ از رقم ۷/۸ درصد به ۱/۹ درصد افزایش یابد.

تازه‌ترین آمار از اقتصاد چین که دیروز منتشر شد، نشان دهنده قدرت احیای اقتصادی این کشور است که بر محرک‌های اقتصادی تکیه دارد، اما این آمار چنان استاندارد بالایی را از رشد اقتصادی به ثبت رساند که احتمال می‌رود نسبت به آن، در سال جاری شاهد رشد ضعیف‌تر این اقتصاد باشیم، چون نگرانی‌هایی در مورد کند شدن رشد اقتصادی جهان وجود دارد.

البته برآوردهای اولیه مبنی بر رشد اقتصادی ۷/۸ درصدی چین در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال پیش از آن هم بیشترین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای بزرگ جهان به‌شمار می‌رفت.

پکن به طور معمول برآوردهای خود از رشد اقتصادی کشور را اصلاح می‌کند و دفتر ملی آمار چین اعلام کرده است، آماری که دیروز منتشر شد، نتیجه بررسی داده‌هایی کامل‌تر است که از زمان اعلام برآوردهای اولیه در ماه ژانویه تاکنون انجام شده است.

تحلیلگران انتظار دارند رشد اقتصادی چین در سال جاری کمی کند شود، چون تاثیر برنامه محرک اقتصادی ۴ تریلیون یوآنی (۵۸۶ میلیارد دلاری) دولت چین کم کم رنگ می‌بازد و چون رقم رشد اقتصادی سال گذشته بسیار مثبت است، احتمالا رشد اقتصادی سال جاری در برابر آن بسیار کمتر به نظر خواهد رسید.

دولت چین پیش از این اعلام کرده بود که رشد اقتصادی این کشور در فصل اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۹ به ۹/۱۱ درصد رسید. در بیانیه روز جمعه اشاره‌ای به این موضوع نشد که این رقم مورد اصلاح قرار خواهد گرفت یا نه.