آغاز ریاضت اقتصادی در انگلستان
جورج آزبورن، وزیر خزانه‌داری انگلیس درحال حمل کیف بودجه- عکس:AFP

برنامه ریاضت اقتصادی شدید در انگلستان
جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس
گروه بین‌الملل- دیروز منابع خبری انگلیس از کاهش شدید بودجه توسط دولت ائتلافی جدید بریتانیا خبر دادند.
بنا به گزارش بی‌بی‌سی، سخت‌گیرانه‌ترین بسته افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها طی یک نسل گذشته انگلستان در نخستین لایحه بودجه‌ای که وزیر دارایی جدید این کشور، جورج آزبورن ارائه می‌دهد، پیش‌بینی شده است.
قرار است او اعلام کند که این راهکارها برای مقابله با رکورد کسری بودجه ۱۵۵میلیارد پوندی (۲۳۰ میلیارد دلاری) کشورش و بر اساس عدالت تدوین شده است طوری‌که اقشار ثروتمندتر موظف به پرداخت مالیات‌های بیشتری خواهند شد. ‌بر این اساس اگرچه ممکن است مزایای قشر متوسط جامعه و دستمزدهای بخش دولتی کاهش یابد، اما ۹۰۰،۰۰۰ نفر از قشر کم درآمد انگلستان در نظام مالیاتی این کشور از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.
اما حزب کارگر که پس از 13 سال حکومت خود در انتخابات سراسری روز ششم ماه مه قدرت را از دست داد، می‌گوید فقیرترین اقشار جامعه از این برنامه ریاضت اقتصادی آسیب خواهند دید. این حزب مدعی است که اقتصاد انگلستان ضعیف‌تر از آن است که بتواند در برابر چنین کاهش شدید هزینه‌هایی تاب بیاورد و این اقدام، اقتصاد بریتانیا را دوباره به رکود فرو خواهد برد. در چنین شرایطی، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در سخنان خود ضمن تلاش در جهت آماده‌سازی میلیون‌ها کارگر بخش دولتی برای کاهش شدید دستمزدهایشان، اعلام کرد که کاهش حقوق و دستمزدهای آنان «عادلانه» است.
او در مصاحبه‌ آخر هفته خود با روزنامه تایمز گفت: «با توجه به کسری بودجه ۱۱ درصدی کشور نمی‌توان تنها به یکی از دو قشر ثروتمندان یا مستمری‌بگیران فشار آورد بلکه هر دو گروه باید تحت تاثیر این برنامه قرار گیرند.»
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بدهی‌های دولت بریتانیا تا مارس 2011 به 5/10 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید و به همین دلیل آزبورن قصد دارد با در پیش‌ گرفتن این برنامه سخت‌گیرانه ریاضت اقتصادی ده‌ها میلیارد پوند صرفه‌جویی را برای اقتصاد کشورش به ارمغان آورد. تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی بریتانیا در سال 2011 تنها 6/2 درصد خواهد بود.