نشانه‌های بحران جدید در اروپا

بارت دو وورز رهبر حزب ملی‌گرای فلاندر پس‌از پیروزی در انتخابات پارلمانی بلژیک- عکس: AFP حزب جدایی‌طلب فلمیش در انتخابات بلژیک پیروز شد

بحرانی دیگر برای اروپا

گروه بین‌الملل‌- ‌احسان ابطحی: با پیروزی روز یکشنبه جدایی‌طلبان بلژیک در منطقه موسوم به «‌فلندرز»، این کشور یک گام دیگر به سوی تجزیه نزدیک شد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، پیروزی گیج‌کننده حزب ملی‌گرای فلمیش به رهبری «بارت دو وورز» چالشی جدید برای اتحاد شکننده این کشور فدرال به شمار می‌رود. کشوری که تنش‌های فراوانی میان فرانسوی‌زبانان و هلندی‌زبانان آن وجود دارد و رای‌دهندگان در یک منطقه نمی‌توانند به احزاب مناطق‌ دیگر رای دهند. نتایج انتخابات روز یکشنبه همچنین عنصر جدیدی از ناپایداری را به اروپا تزریق کرد، آن هم در زمانی که اتحادیه اروپا، دورانی دشوار را می‌گذراند و با مشکلاتی جدی از جمله بحران مالی و پول رایج خود یعنی یورو مواجه است. پیروزی ملی‌گرایان جدایی‌طلب بلژیک در شرایطی اتفاق می‌افتد که این کشور قرار است تا کمتر از سه هفته دیگر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده بگیرد. اما به احتمال بسیار زیاد مذاکره میان احزاب مختلف بلژیک برای تشکیل دولت ائتلافی ماه‌ها به درازا خواهد کشید. تلاش دشوار بلژیک برای تشکیل دولت ائتلافی درست در زمانی اتفاق می‌افتد که بروکسل در حال مدیریت اروپا برای عبور از بحران عمیق اقتصادی است. در سال ۲۰۰۷ میلادی و پس از آخرین انتخابات سراسری بلژیک، ۹ ماه طول کشید تا کابینه ائتلافی تشکیل شود، چرا که نیروهای گریز از مرکز تهدید می‌کردند که دولت فدرال این کشور را از بین خواهند برد و یا حتی بیش از آنچه امروز رخ داده‌است، آن را مضمحل خواهند ساخت. لی‌اوان دو وینتر، استاد دانشگاه کاتولیک دو لووان در همین زمینه می‌گوید: «‌ما به لبه پرتگاه نزدیک هستیم.» این استاد دانشگاه ادامه داد: «‌‌دشوار است که بگویم پنج متر یا پنج سانتی‌متر با پرتگاه فاصله داریم. اما بلژیکی‌ها بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند و باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند با هم زندگی کنند یا نه؟»

دو وورز، که خود یکی از هواداران جدایی است، غروب یکشنبه ضمن اعلام پیروزی در انتخابات گفت که استقلال برای فلندرز بسیار زود است. منطقه فلندرز منطقه‌ای در شمال بلژیک است که ۶۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد و منطقه‌ای مرفه به شمار می‌رود. این رهبر ۳۹ ساله حزب فلمیش تاکید کرد که به دنبال سمت نخست‌وزیری نیست و ترجیح می‌دهد بر روی مذاکره برای «‌‌توافقی» باهدف اصلاحات در دولت و امور مالی تمرکز کند.

نتایج نهایی انتخابات نشان می‌دهد که اتحاد جدید فلمیش موفق شده‌است ۲۷ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورد که ۱۹ کرسی بیش از تعداد کرسی‌های این اتحاد در پارلمان پیشین است. سوسیالیست‌های فرانسه‌زبان هم توانستند ۲۶ کرسی به دست آورند که شش کرسی بیش از پارلمان گذشته است. این در شرایطی است که بلژیک علاوه بر بحران سیاسی، با بحران اقتصادی هم مواجه است و تحلیلگران بر این باورند که این کشور نمی‌تواند دوره‌ای طولانی از ناپایداری را پشت‌سر بگذارد. در طول سه سال گذشته بدهی‌های دولتی این کشور با نسبتی غیر‌قابل مدیریت افزایش یافته است. به گزارش بی.‌بی.‌سی تحلیلگران می‌گویند که نسبت بدهی‌های این کشور به تولید ناخالص داخلی آن در حوزه اقتصادی یورو بعد از یونان و ایتالیا بیشترین میزان را دارد.

بارت دو وورز رهبر حزب ملی‌گرای فلمیش- عکس: رویترز