استعفای نخست‌وزیر ژاپن
«هاتویاما» وعده داده‌بود پایگاه نظامی آمریکا را در جزیره اوکیناوا برچیند
یوکیو هاتویاما، بعداز هشت‌ماه مجبور به استعفا از سمت نخست وزیری شد- عکس: AFP

به دلیل عدم اجرای وعده‌های انتخاباتی
نخست‌وزیر ژاپن استعفا کرد
گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه، نخست‌وزیر ژاپن، یوکیو هاتویاما، همزمان با افزایش فشارها از سوی حزبش در آستانه انتخابات پارلمانی، مجبور به استعفا شد.
این در شرایطی است که تنها هشت ماه از روی کار آمدن او گذشته است. وی از زمانی که اعلام کرد نمی‌تواند به وعده انتخاباتی خود در مورد برچیدن پایگاه نظامی آمریکا جامه عمل بپوشاند، از سوی احزاب و مردم کشورش تحت فشار شدید قرار گرفته بود. حزب او به‌شدت درصدد است شانس خود را در انتخابات پیش‌رو افزایش دهد و چون محبوبیت هاتویاما در بین مردم به‌شدت کاهش یافته است، حزب سوسیال دموکرات بهترین راهکار را برای افزایش شانس خود در انتخابات، کنار گذاشتن هاتویاما دانسته است.
خود نخست‌وزیر هم علت استعفایش را عمل نکردن به وعده انتخاباتی‌اش در مورد برچیدن پایگاه نظامیان آمریکا ذکر کرده است. هاتویاما هنگام مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود پایگاه آمریکا در جزیره اوکیناوا را برچیند، اما در پی غرق شدن یک ناوچه کره‌جنوبی توسط کره‌شمالی، وی اعلام کرد که تنها با طرح جابه‌جایی پایگاه آمریکا که ژاپن در سال ۲۰۰۶ میلادی آن را پذیرفته بود، موافق است. نخست‌وزیر ژاپن جمعه گذشته (۲۸ مه) میزوهو فوکوشیما، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات را به دلیل مخالفت با عدم برچیدن پایگاه واقع در جزیره اوکیناوا، از پست وزارت برکنار کرد.
خانم فوکوشیما از امضای سندی مبنی بر موافقت دولت با ادامه استقرار این پایگاه آمریکایی، خودداری کرده بود. انتخابات برای تعیین نمایندگان مجلس اعلای پارلمان ژاپن در نیمه ماه ژوئن برگزار خواهد شد.
ناظران می‌گویند خروج حزب سوسیال دموکرات از دولت وی، به موقعیت سیاسی هاتویاما که محبوبیتش در میان مردم افت کرده است، بیشتر ضربه وارد کرد.
حزب سوسیال دموکرات ژاپن یکشنبه (۳۰ مه) اعلام کرد که به دلیل اختلاف با او درباره سرنوشت پایگاه هوایی آمریکا از دولت خارج می‌شود. بسیاری از مردم ژاپن مخالف ادامه استقرار این پایگاه در کشورشان هستند.
هاتویامای 63 ساله چهارمین نخست‌وزیر ژاپن است که طی چهار سال اخیر روی کار آمدند. او تنها تا زمانی که جانشینش در جلسه این حزب در روز جمعه انتخاب شود، روی کار خواهد بود. هاتویاما دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته مهندسی از دانشگاه استنفورد است و یک میلیونر محسوب می‌شود. او که در بین مردم ژاپن به کناره‌گیری و گوشه‌گیری مشهور است توسط عامه مردم به اسم مستعار «بیگانه» خوانده می‌شود.
مرد شماره دوی این حزب یعنی دبیر کل آن به‌نام ایچیرو اوزاوا که بسیاری او را «شوگون سایه» می‌خوانند نیز از سمت خود استعفا کرده است. شوگون یک عنوان قدیمی برای سلحشوران ژاپن در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ است. جلسه روز جمعه حزب سوسیال دموکرات اهمیت زیادی دارد چون در آن رییس جدید حزب که به احتمال قریب به یقین نخست‌وزیر بعدی نیز خواهد بود، انتخاب خواهد شد.