ایسنا- ‌رییس‌جمهوری برکنار شده قرقیزستان دیروز در بلاروس اعلام کرد که هنوز رهبر قانونی کشورش است.

قربان بیک باقی ‌اف، رییس‌جمهوری برکنار شده قرقیزستان که به بلاروس پناهنده شده است در این زمینه به خبرنگاران گفت:‌ «من قربان بیک باقی‌اف، رییس‌جمهوری منتخب و قانونی قرقیزستان هستم که توسط مجامع بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته می‌شوم. استعفای خود را نمی‌پذیرم. ۹ ماه پیش مردم قرقیزستان مرا به عنوان رییس جمهوری خود انتخاب کردند و هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع از فعالیت من شود. فقط مرگ است که می‌تواند از فعالیت من در این سمت جلوگیری کند.» باقی‌اف در ناآرامی‌های هفتم آوریل‌-‌۱۸ فروردین-‌ که منجر به کشته شدن ۸۵ تن در بیشکک شد

از قدرت برکنار شد.

او پس از آن به یکی از شهرهای جنوبی قرقیزستان و سپس به کشور قزاقستان گریخت و در نهایت به بلاروس پناهنده شد. باقی‌اف در جمع خبرنگاران در این کشور گفت: «‌دولت موقت قرقیزستان که بیشکک را در کنترل خود دارد از جمعی از شیادان تشکیل شده است.»‌ مقام‌های دولت موقت قرقیزستان اعلام کردند که باقی‌اف در نامه‌ای پیش از ترک کشورش از سمت خود استعفا کرده است. آمریکا و روسیه نیز برای خروج باقی‌اف از قرقیزستان میانجیگری کرده بودند.

باقی‌اف در این‌باره گفت: «‌‌به عنوان رییس‌جمهوری مشروع قرقیزستان و فردی که مجری قانون اساسی است نمی‌توانم مسوولیت‌هایم را به عنوان رییس‌جمهور قرقیزستان کنار بگذارم.» باقی‌اف همچنین از مجامع بین‌المللی خواست تا از به رسمیت شناختن دولت موقت قرقیزستان امتناع کند. این در حالی است که دولت موقت قرقیزستان اعلام کرده است ظرف شش ماه آینده انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار خواهد شد و پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور نیز تدوین می‌شود.