گروه بین‌الملل- آناهیتا عبداللهی: روز سه‌شنبه افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت ازسر گرفته شد، زیرا سرمایه‌گذاران ارقامی را که انتظار داشتند از گزارش‌های درآمدی فصل اول به دست آوردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در هشتمین افزایش خود طی ۹ روز معاملاتی ۲۵ واحد رشد کرد. دیگر شاخص‌های عمده نیز با افزایش روبه‌رو شدند.

سرمایه‌گذاران برخی نگرانی‌ها از شکایت حقوقی دولت آمریکا علیه موسسه مالی گلدمن ساکس را کنار گذاشتند و به ارقام سود شرکت‌ها توجه کردند. علاوه بر گزارش‌های درآمدی، افزایش قیمت نفت پس از دوهفته کاهش نیز موجب رشد ارزش سهام شرکت‌های انرژی شد.

موسسه مالی گلدمن ساکس اعلام کرد سود این موسسه در فصل اول به دلیل درآمد تجاری بیشتر تقریبا دوبرابر شده است. اما ارزش سهام گلدمن ساکس به علت نگرانی از مشکلات قانونی این شرکت ۲ درصد سقوط کرد.

پس از پایان معاملات در وال‌استریت شرکت اپل گزارش داد سود این شرکت در فصل اول ۹۰ درصد جهش کرده است، زیرا این شرکت تعداد زیادی از تلفن‌های هوشمند آیفون خود را به فروش رسانده است. شرکت اپل اعلام کرد طی سه ماه منتهی به ۲۷ مارس حدود ۹ میلیون آیفون فروخته است که این میزان بیش از دوبرابر سال گذشته بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۱/۲۵ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۶/۱۱۱۱۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۵/۹ واحد یا ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۱۷/۱۲۰۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۰/۲۰ واحد یا ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۳۱/۲۵۰۰ واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۱۵/۱۰ واحد یا ۴/۱ درصد افزایش در رقم ۵۵/۷۲۱ واحد ثابت شد. روز چهارشنبه بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند زیرا گزارش‌های خوب درآمدی آمریکا شواهد بیشتری از بهبود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ارائه کرد. بورس‌های اروپا وضع متفاوتی داشتند.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد کاهش یافت. شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد رشد کرد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه اندکی کاهش یافت.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۳۷/۱۸۹ واحد یا ۷/۱ درصد افزایش یافت و به ۰۵/۱۱۰۹۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۷/۱ درصد جهش کرد و به ۵۸/۱۷۴۷ واحد رسید اما شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۳/۲۱۵۱۰ واحد رسید. بورس استرالیا ۶/۰ درصد و شاخص شانگهای چین ۸/۱ درصد جهش کرد. بورس‌های تایوان، هند و اندونزی نیز افزایش یافتند اما بورس تایلند ۴/۰ درصد سقوط کرد، زیرا تنش بین معترضان ضد دولت و نیروهای امنیتی در پایتخت این کشور تشدید شد.