گروه بین‌الملل - روز پنج‌شنبه بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا نشانه‌های قدرت فزاینده اقتصادی در چین و ژاپن چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهانی را روشن‌تر کرد. بورس‌های اروپا نیز رشد کردند. بورس‌های عمده یک درصد یا بیشتر رشد کردند. عامل محرک این افزایش این خبر بود مبنی‌بر اینکه طی ماه گذشته تولید صنعتی در چین افزایش یافته است. علت این افزایش بهبود فروش داخلی و صادرات چین بوده است. در ژاپن نیز یک گزارش مهم نشان داد اعتماد شرکت‌ها به فضای کسب‌وکار برای چهارمین فصل متوالی افزایش یافته است.

این دو گزارش نشان‌دهنده آن است که تجارت بین‌المللی در حال بهبود است و اقتصاد جهانی به رکود بازنخواهد گشت.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۸/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه یک درصد جهش کرد.

در ژاپن شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۴۶/۱۵۴ واحد یا ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۴۰/۱۱۲۴۴ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ یک درصد رشد کرد و به ۶۰/۲۱۴۵۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با افزایش ۶/۱ درصدی روبه‌رو شد و در رقم ۱۷/۱۷۱۹ واحد ثابت شد. شاخص شانگهای چین ۲/۱ درصد، شاخص استرالیا ۷/۰ درصد و شاخص سنسکس هندوستان ۷/۰ درصد رشد کرد.

روز چهارشنبه فصل نخست برای شاخص‌ها به پایان رسید و سرمایه‌گذاران و تحلیلگران این فصل را فصلی خوب توصیف کردند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در این فصل ۹/۴ درصد رشد کرده است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز در فصل نخست ۱/۴ درصد افزایش یافته است.

آرامش نسبی در وال‌استریت موجب شده است بسیاری از تحلیلگران در مورد احتمال ادامه افزایش شاخص‌ها در بازار سهام خوش‌بین باشند. تحلیلگران براین باروند که سرمایه‌گذاران در حال حاضر انتظاراتی واقع‌بینانه از بازار سهام دارند. اما تحلیلگران خاطرنشان کردند که برای ادامه افزایش شاخص‌ها سرمایه‌گذاران باید شاهد استخدام توسط کارفرمایان باشند.

روز چهارشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۱ واحد یا ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۳/۱۰۸۵۶ واحد رسید با این وجود بهترین عملکرد خود را طی فصل اول از سال ۱۹۹۹ تاکنون ثبت کرد و برای چهارمین فصل متوالی با افزایش روبه‌رو شد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۴/۳ واحد یا ۳/۰ درصد افت کرد و به ۴۳/۱۱۶۹ واحد رسید. این شاخص بهترین عملکرد فصل اول خود را از سال ۱۹۹۸ تاکنون ثبت کرد. شاخص نسدک کامپوزیت با ۷۳/۱۲ واحد یا ۵/۰ درصد کاهش روبه‌رو شد و به ۹۶/۲۳۹۷ واحد رسید. این شاخص طی فصل اول ۷/۵ درصد افزایش داشته است.