ایسنا- کلیه ۱۶ کشور منطقه یورو از یک طرح تامین مالی برای کمک به یونان برای حل مساله بدهی‌های سنگینش حمایت کرده‌اند، به طوری که شامل کمک‌های صندوق بین‌المللی پول نیز می‌شود. این طرح نجات تنها در صورتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که درهای شیوه‌های عادی تامین مالی مانند فروش اوراق قرضه به روی یونان بسته شود که در آن صورت کلیه ۱۶ کشور یورو برای عرضه وام به یونان به طور هماهنگ گام برخواهند داشت.

به علاوه بخش قابل‌توجهی از وام مورد نیاز را صندوق بین‌المللی پول تامین خواهد کرد، هرچند اکثریت آن از اروپا خواهد آمد.

این طرح در اجلاسی در بروکسل مورد توافق قرار گرفت و جورج پاپاندرو ـ نخست‌وزیر یونان ـ آن را حرکتی بسیار رضایت بخش توصیف کرد. در پیش نویس طرح آمده است که دولت یونان خواستار حمایت مالی نشده است؛ بنابراین هنوز هیچ تصمیمی برای فعال کردن این مکانیزم دریافت نشده است.

منطقه یورو تاکنون از تلاش برای گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول برای یونان خودداری کرده و ترجیح داده است راه‌حلی اروپایی ارائه دهد، چرا که نگران است اعتماد بین‌المللی به یورو از میان برود. آنگلا مرکل ـ صدر اعظم آلمان ـ پیشتر گفته بود که دولتش این طرح را تنها به عنوان آخرین راه چاره دنبال خواهد کرد.

وی گفته است که او برای اصلاح معاهدات اتحادیه اروپا فشار خواهد آورد تا توانایی آن برای جلوگیری از بحران‌های مربوط به بودجه نظیر مشکل یونان تقویت شود.