گروه بین‌الملل‌- ‌نتایج نخستین انتخابات پارلمانی عراق روز پنجشنبه و پس از پنج روز از پایان این انتخابات اعلام شد، انتخاباتی که با حضور میلیون‌ها نفر از مردم عراق برگزار شد و مردم این کشور با وجود تهدید‌‌های امنیتی به پای صندوق‌های رای رفتند و مشارکتی ۶۲ درصدی را رقم زدند.

به گزارش سی.‌ان.‌ان، نتایج انتخابات در پنج استان از ۱۸ استان این کشور اعلام شد، اما با این همه، اعلام این نتایج نمی‌تواند تصویر درستی از پیروز نهایی این انتخابات ترسیم کند.

ائتلافی که به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در انتخابات شرکت کرده بود موفق شد در دو استان به پیروزی دست‌یابد، اما ائتلافی دیگر به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق موفق شد در دو استان دیگر به پیروزی دست‌یابد. احزاب کرد هم موفق شدند که بیشتر آرا در اربیل را به دست آوردند. اربیل پنجمین استانی است که نتایج بخشی از آرا در آن اعلام شده است.

به نظر می‌رسد ائتلاف حاکم ملی عراقی که شامل احمد چلبی، سیاست‌مدار سکولار و همچنین روحانی شیعه، مقتدی صدر می‌شود موفق شده است تا بخش قابل‌توجهی از آرا را به دست آورد.

این در شرایطی است که ائتلاف ملی عراقی و همچنین ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی هر دو روز پنجشنبه اعلام کردند که در انتخابات تقلب انجام شده است.