گروه بین‌الملل- روز پنجشنبه افزایش شاخص‌های بخش مالی موجب شد رشد وال‌استریت برای سومین روز ادامه یابد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به بالاتر از سطح این شاخص در ماه ژانویه رسید و رکورد جدیدی را طی ۱۷ ماه گذشته ثبت کرد. این امر موجب خواهد شد برخی خریداران مردد به وال‌استریت بازگردند.

ویکرام پاندیت مدیرعامل موسسه مالی سیتی گروپ اعلام کرد، این موسسه مالی در مسیر «سوددهی مستمر» قرار دارد چراکه دارایی‌های پرخطر خود را به فروش رسانده است. پس از اعلام این خبر ارزش سهام بخش مالی با افزایش روبه‌رو شد. ارزش سهام موسسه مالی سیتی گروپ ۶/۵ درصد افزایش یافت. افزایش شاخص‌های مالی به تعدیل نگرانی‌ها درمورد مساله تورم چین کمک کرد. دولت چین گزارش داد نرخ تورم این کشور از ۵/۱ درصد در ماه ژانویه به ۷/۲ درصد در ماه فوریه افزایش یافته است. افزایش بسیار قیمت‌ها چین را مجبور خواهد کرد نرخ بهره را بالا ببرد. این امر به نوبه خود رشد اقتصادی یکی از سریع‌ترین اقتصادهای روبه رشد جهان را کند خواهد کرد و موجب کندی رشد اقتصادی جهانی خواهد شد.

وزارت کار آمریکا نیز در گزارشی عنوان کرد طی هفته گذشته تعداد کارگرانی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند تا ۶،۰۰۰ نفر کاهش یافته‌اند و به ۴۶۲،۰۰۰ نفر رسیده‌اند. این درحالی است که اقتصاددانان کاهش بیشتری را پیش‌بینی کرده بودند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۱/۴۴ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۸۴/۱۰۶۱۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۳/۴ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۴/۱۱۵۰ واحد رسید. درحال حاضر این شاخص در بالاترین سطح خود از اول اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار دارد. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۱/۹ واحد یا ۴/۰ درصد جهش کرد و به ۴۶/۲۳۶۸ واحد رسید. روز جمعه بورس‌های آسیا با وضع متفاوتی روبه‌رو شدند زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار نشانه‌های بیشتری از قدرت بهبود اقتصادی آمریکا بودند، اما بورس‌های اروپا رشد کردند.

اغلب بازارهای سهام تغییر اندکی داشتند. این روندی است که طی روزهای اخیر بر بورس‌ها حاکم بوده است و تحلیل‌گران براین باورند که نشان‌دهنده عدم اطمینان از بهبود اقتصادی آمریکا، سیاست‌های چین و مشکلات بدهی‌ها در اروپا است.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۳/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۰ درصد افزایش یافت.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۳۱/۸۶ واحد یا ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۲۶/۱۰۷۵۱ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۴/۲۱۲۰۹ واحد رسید درحالی که شاخص کاسپی کره‌جنوبی با ۴/۰ درصد افزایش در رقم ۷۴/۱۶۵۶ واحد ثابت شد.