گروه بین‌الملل- شاخص‌ها ژانویه ناامیدکننده را با کاهش به پایان رساندند؛ زیرا سرمایه‌گذاران این پرسش را مطرح کردند که آیا اقتصاد قادر خواهد بود نرخ رشد بزرگ فصل چهارم خود را ادامه دهد یا خیر. درآمدهای منفی شرکت‌های تکنولوژی نیز موجب کاهش شاخص‌ها شد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز روز جمعه ۵۳ واحد سقوط کرد تا ماه ژانویه را با ۵/۳ درصد کاهش به پایان برساند. سرمایه‌‌گذاران که به طور فزاینده درباره اقتصاد، درآمدها و سیاست نگران هستند طی هفته گذشته پول خود را از وال‌‌استریت خارج کرده‌اند.

ماه ژانویه بدترین ماه برای وال‌استریت از فوریه گذشته تاکنون بود. بسیاری از ناظران بازار سهام براین باورند که ژانویه روند شاخص‌ها را در ادامه سال مشخص می‌کند و آمار تاریخی این امر را تایید می‌کند. از سال ۱۹۵۰ تاکنون در نود درصد مواقع روند شاخص استاندارد‌ اند پورز ۵۰۰ در کل سال مطابق با عملکرد این شاخص در ماه ژانویه بوده است.

با این وجود معیار ماه ژانویه ممکن است نادرست باشد. سال گذشته وال‌استریت بدترین ماه ژانویه خود را تجربه کرد و شاخص داوجونز در این ماه با کاهش ۴/۱۱ درصدی روبه‌رو شد، اما سپس برای کل سال ۲۰۰۹ افزایش ۸/۱۸ درصدی را ثبت کرد.

روز جمعه شاخص‌ها در ابتدای معاملات افزایش یافتند؛ زیرا وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی طی فصل چهارم با نرخ سالانه ۷/۵ درصد رشد کرده است. این رقم بهتر از حد پیش‌بینی شده ۵/۴ درصد رشد بود. این رشد قوی به همراه گزارش مثبت بخش تولید در شمال مرکزی آمریکا سرمایه‌گذاران را درمورد اقتصاد مطمئن کرد.

اما جزئیات گزارش تولید ناخالص داخلی این پرسش را مطرح کرد که بهبود اقتصادی تا چه اندازه پایدار خواهد بود. اکثر این رشد از تامین موجودی شرکت‌ها ناشی شد. بازسازی موجودی شرکت‌ها موجب افزایش موقت در رشد اقتصادی می‌شود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۳/۵۳ واحد یا ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۳۳/۱۰۰۶۷ واحد رسید. شاخص استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰، ۶۶/۱۰ واحد یا یک درصد کاهش یافت و به ۸۷/۱۰۷۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۶۵/۳۱ واحد یا ۵/۱ درصد افت کرد و به ۳۵/۲۱۴۷ واحد رسید. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۸۹/۵ واحد یا یک درصد کاهش یافت و به ۰۴/۶۰۲ واحد رسید.

طی ماه ژانویه شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰، ۷/۳ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۴/۵ درصد سقوط کرد.

خارج از آمریکا شاخص میانگین نیکی ژاپن ۱/۲ درصد افت کرد. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۸/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۲/۱ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴/۱ درصد رشد کرد.