گروه بین‌الملل‌- طالبان دیروز گزارش‌ها مبنی بر دیدار نمایندگان این گروه با مقامات سازمان ملل برای مذاکره در مورد چشم‌انداز صلح در افغانستان را تکذیب و آن را شایعاتی «پوچ و بی‌اساس» توصیف کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد در افغانستان تا لحظه تنظیم این گزارش دیدار میان طالبان و کای عیدی، دیپلمات نروژی و رییس هیات نمایندگی این سازمان در افغانستان را تایید نکرده‌است.

اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده گفت عیدی که قرار است طی هفته‌های آینده از سمت خود کنار رود، خواستار آن شده است تا در مورد روش فکری برخی از اعضای طالبان به نتیجه مورد نظر خود برسد.

اما شورای رهبری طالبان با انتشار بیانیه‌ای که از طریق پست الکترونیکی به نهاد‌های خبری ارسال شد، این موضوع را شایعاتی پوچ و بی‌اساس توصیف کرد. در این بیانیه‌ آمده است که شورای رهبری بار دیگر بر ادامه جهاد اسلامی علیه همه مهاجمان به عنوان ابزاری برای خنثی کردن این توطئه‌ها تاکید می‌کند.

پیشتر حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان که برای شرکت در نشستی در مورد این کشور به لندن رفته بود روز پنجشنبه گفت که قصد دارد که به جنگجویان طالبان خانه و شغل پیشنهاد دهد تا آنان خشونت را کنار گذاشته و از رهبران افراط‌گرای خود فاصله بگیرند.

این در حالی است که کرزی قرار است با برگزاری لویی جرگه، رهبران افغان، اعضای جامعه مدنی و روحانیون را به یک نشست دعوت کند.

مقامات ایالات‌متحده پیشتر با برنامه پیشنهاد صلح به جنگجویان میانه‌روی طالبان موافقت کرده‌اند؛ اما همچنان نسبت به برقراری توافق با رهبران طالبان که به اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده پناه می‌دهند، بد‌بین هستند. نیروهای طالبان از تحویل دادن بن‌لادن به مقامات آمریکایی پس از حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ خودداری می‌کنند، حملاتی که منجر به تهاجم نیروهای ایالات‌متحده به افغانستان شد.