دنیای اقتصاد- دیروز در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، مقامات دولتی و قانونگذاران به میزبانی مقامات عالی‌رتبه بانک‌های سرتاسر جهان گرد‌هم آمدند و پشت درهای بسته طرح‌هایی را برای قوانینی که عمدتا مالی هستند به بحث و گفت‌وگو گذاردند. مقامات عالی رتبه بانک‌های جهان در این اجلاس اعلام کردند که انتظار می‌رود در سال جاری شرکت‌های تاسیس شده در بازارهای نوظهور سکان‌دار ادغام‌ها و خرید‌های شرکت‌های جهان شوند. در اجلاس داووس برای سال جاری پیش‌بینی شد

اقتصادهای نوظهور سکاندارادغام شرکت‌ها

گروه بین‌الملل، شادی آذری: دیروز در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس، مقامات دولتی و قانونگذاران به میزبانی مقامات عالی‌رتبه بانک‌های سرتاسر جهان گرد‌هم آمدند و پشت درهای بسته طرح‌هایی را برای قوانینی که عمدتا مالی هستند به بحث و گفت‌وگو گذاردند.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، دیروز رهبران اقتصادی و سیاسی سرشناس جهان در این گردهمایی پشت درهای بسته حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان به وزیر دارایی فرانسه، کریستین لاگارد، رییس خزانه‌داری انگلیس، آلیستیر دارلینگ و مسوول عالی رقابت اتحادیه اروپا، یوآخین آلمونیا اشاره کرد. همچنین خبرنگاران گزارش کردند که مشاور ارشد اقتصادی باراک اوباما، لارنس سامرز و رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا، ژان‌کلود تریشه که بر امور اقتصادی ۱۶ کشور جهان نظارت دارد، هم در این گردهمایی حضور یافتند.

نماینده کنگره آمریکا، بارنی فرانک که در این مذاکرات حضور داشت، به خبرنگاران گفت: «ما قصد داریم قوانین قدرتمند و حساسی را وضع کنیم». وی اقدام هر کشوری را که از طریق اعمال کنترل بیش از حد و سریع بر صنعت بانکداری رشد اقتصادی را سرکوب می‌کند، نادرست خواند. نگرانی اقتصاددانان جهان این است که اعمال قوانین بیش از حد زیاد، موجب شود احیای اقتصادی تازه تولد یافته جهان سرکوب گردد و اقتصاد جهانی را مورد تهدید قرار دهد.

از سوی دیگر بنا به گزارش بلومبرگ، مقامات عالی رتبه بانک‌های جهان در این اجلاس اعلام کردند که انتظار می‌رود در سال جاری شرکت‌های تاسیس شده در بازارهای نوظهور سکان‌دار ادغام‌ها و خرید‌های شرکت‌های جهان شوند چون کشورهایی مانند برزیل، هندوستان و چین موتور محرکه رشد اقتصادی جهان خواهند بود. صادق سعید، رییس کل شاخه اروپایی شرکت نومورا در اجلاس سالانه اقتصاد جهانی گفت: «در سال جاری شاهد جریان‌های مالی عظیم شرکت‌ها و ادغام و خرید آنها در بازارهای نوظهور خواهیم بود.» وی افزود: «نسبت سرمایه به پس‌انداز در آسیا فوق‌العاده است و برای ایجاد رشد نیاز است شرکت‌های کشورهایی چون هندوستان به سبک غربی اداره و حسابداری شوند و این به معنای آن است که شرکت‌های بیشتری ادغام خواهند شد.»

بر اساس آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ، اگرچه ارزش انتقال مالکیت شرکت‌ها در مناطقی چون آسیا، اروپای شرقی و آفریقای جنوبی ظرف ۱۲ ماه اخیر ۱۷ درصد سقوط کرده است و به ۷۴۳ میلیارد دلار رسیده است، اما این کاهش به شدت کاهشی که در اروپا و آمریکای شمالی مشاهده شد، نبود. اروپا و آمریکای شمالی در مجموع شاهد کاهش ۳۴ درصدی انتقال مالکیت شرکت‌هایشان بودند.

پیتر وینبرگ یکی از موسسان بانک سرمایه‌گذاری پرلاوینبرگ در نیویورک در حاشیه اجلاس داووس گفت: «رشد اقتصادی در کوتاه مدت برای اقتصادهای توسعه‌یافته مورد انتظار نیست، به همین دلیل احتمالا بخش اعظم فعالیت‌ شرکت‌ها-چه فعالیت‌های متمرکز و چه ادغام‌ها- در برزیل، هندوستان و چین مشاهده خواهد شد. بر همین اساس روز جمعه مدیر اجرایی ارشد شرکت بریتیش پترولیوم به نام تونی هیوارد در داووس اعلام کرد که این شرکت علاقه‌مند است در برزیل دارایی‌هایی را خریداری نماید و در عین حال با شرکت پتروشیمی چین در حال همکاری است تا فعالیت‌هایش را در آسیا گسترش دهد. دیوید رابنشتاین یکی از موسسان گروه کارلیل نیز چهار روز پیش اعلام کرده بود که در حال حاضر بازارهای نوظهور بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری هستند چون سریعتر از جهان پیشرفته در حال رشدند. او گفت: «بازارهای نوظهور جذاب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری‌اند و با سرعت بیشتری در حال رشد هستند.» او که اشاره‌اش به چین، هندوستان، برزیل، کره جنوبی و ترکیه بود، افزود: «ما خواهیم دید که مقادیر هنگفتی سرمایه به این کشورها وارد خواهد شد.» هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصادی جهان در سال جاری قوی‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و عامل آن اقتصادهای نوظهور هستند.

بر اساس پیش‌بینی روز ۲۶ ژانویه صندوق‌بین‌المللی پول، در سال جاری اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه ۶ درصد رشد خواهند کرد و این تقریبا سه برابر پیش‌بینی‌ رشد اقتصادی ۱/۲ درصدی برای اقتصادهای پیشرفته است. طی دوماه اخیر شرکت‌ها از افزایش ۲۲ درصدی معاملاتشان پرده برداشتند و علت این امر احیای مجدد معاملاتی بوده است که بخاطر بحران مالی جهان به تعویق افتاده بودند یا کنار گذاشته شده بودند.