گروه بین‌الملل- روز پنجشنبه شاخص‌ها در وال‌‌استریت با افزایش روبه‌رو شدند؛ چراکه بسیاری از خرده‌فروشان ارقام مثبت فروش تعطیلات را گزارش دادند و وزارت کار آمریکا اعلام کرد تعداد کارگرانی که به تازگی اخراج شده‌اند و درخواست دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند، تغییر اندکی داشته است. شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰

رکورد جدیدی را طی ۱۵ ماه گذشته ثبت کردند درحالی که شاخص نسدک کامپوزیت با کاهش روبه‌رو شد.

دولت آمریکا افزایش جزئی برای دریافت تقاضای بیکاری را گزارش داد، اما این افزایش کمتر از حد انتظار بود. وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضا‌ی دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند تا ۱۰۰۰ نفر افزایش یافته است. میانگین چهار هفته‌ای تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری در پایین‌ترین سطح از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار دارد و نزدیک به سطحی است که اقتصاددانان معتقدند اقتصاد ایجاد شغل را آغاز خواهد کرد.

در این میان گزارش مثبت فروش خرده‌فروشی در ماه دسامبر و افزایش پیش‌بینی‌ها موجب رشد سهام برخی از خرده‌فروشان شد. خریداران طی فصل تعطیلات اندکی بیشتر خرج کردند، اما پیش‌بینی می‌شود هزینه مصرف‌کننده در میان ادامه بیکاری و اعتبارات سختگیرانه ضعیف باقی خواهد ماند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۸/۳۳ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۶/۱۰۶۰۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۵۵/۴ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۶۹/۱۱۴۱ واحد رسید. این بالاترین سطح این دو شاخص از اول اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۴/۱ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۵/۲۳۰۰ واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۰۲/۴ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش به ۹۷/۶۴۱ واحد رسید.

روز جمعه و پیش از انتشار گزارش حیاتی مشاغل در آمریکا، بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند و پس از آن که ارقام مثبت خرده‌فروشی امیدها در مورد بهبود تقاضای آمریکا را افزایش داد، بورس‌های آسیا تقویت شدند.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد افزایش یافت.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶۶/۱۱۶ واحد یا ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۳۲/۱۰۷۹۸ واحد رسید. پس از آن که بانک کره نرخ بهره را در رکورد پایین‌ترین سطح خود نگه داشت، شاخص کاسپی ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۶/۱۶۹۵ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ با ۱/۰ درصد افزایش به ۷۵/۲۲۲۹۶ واحد رسید.