نرخ تورم ترکیه در ماه اوت منفی شد

ایرنا - نرخ تورم ترکیه که به طور معمول در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش می‌یافت، امسال بر خلاف انتظار بازار، با ارقام منفی روبه‌رو شد و در شاخص مصرف‌کننده به منفی ۳۰/۰‌درصد رسید. بازار ترکیه در انتظار رقمی برابر ۱۶/۰‌درصد در شاخص مصرف‌کننده و ۲۱/۰‌درصد در شاخص تولید‌کننده برای نرخ تورم ماه اوت سال‌جاری بود.

موسسه آمار دولتی ترکیه طبق سنت هر ماه میلادی، نرخ تورم ماه پیش، یک سال جاری و یک سال منتهی به ماه مذکور را روز گذشته بعد از بسته شدن بازارها اعلام کرد.

موسسه آمار دولتی ترکیه با اساس قراردادن نرخ شاخص مصرف‌کننده در سال ۲۰۰۳ میلادی برابر ۱۰۰ واحد، نرخ تورم این کشور را محاسبه می‌کند. در این محاسبه تغییرات قیمت در ۴۴۹ کالا و خدمات مختلف لحاظ می‌شود.

براساس این آمار که در پایگاه رسمی اینترنتی موسسه آمار دولتی ترکیه منتشر شد، نرخ تورم ترکیه در ماه اوت سال‌جاری در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده منفی ۳۰/۰‌درصد کاهش و در شاخص قیمت‌های تولید‌کننده ۴۲/۰‌درصد نسبت به ماه اوت سال گذشته افزایش یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش نرخ مواد غذایی و پوشاک در ماه اوت مهم‌ترین عامل منفی شدن نرخ تورم در این ماه بود.

این درحالی است که طبق سنت در آستانه هر ماه مبارک رمضان با افزایش گرایش به خرید در مردم مسلمان ترکیه، نرخ تورم این کشور همواره نسبت به ماه‌های دیگر زیاد می‌شود.

البته امسال هم به علت روند عمومی روبه کاهش در نرخ تورم ترکیه که به طور عمده ناشی از افت شدید تقاضا تحت تاثیر تبعات بحران مالی و اقتصادی جهان و هم کاهش سنتی نرخ محصولات کشاورزی در ماه‌های تابستان، نرخ تورم ماه اوت بیش از انتظارات افت کرد.

براساس این آمار نرخ تورم ترکیه در هشت ماه اول سال‌جاری میلادی در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده و تولید‌کننده به ترتیب به ۷۸/۱‌درصد و ۹۷/۲‌درصد و در یک سال گذشته منتهی به ماه اوت سال‌جاری به ۳۳/۵‌درصد و منفی ۰۴/۱‌درصد رسید.

به همین ترتیب میانگین ۱۲ ماهه نرخ تورم ترکیه منتهی به ماه اوت سال‌جاری نیز در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده و تولید‌کننده به ترتیب به ۹۹/۷‌درصد و ۱۹/۴‌درصد رسید.

کارشناسان در تحلیل ارقام نرخ تورم ترکیه در ماه اوت می‌گویند نرخ تورم در شاخص تولید‌کننده و مصرف‌کننده دور از انتظارات شد ولی با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی ترکیه همخوانی نزدیکی دارد.

همین کارشناسان می‌گویند روند روبه کاهش نرخ تورم دست بانک مرکزی ترکیه را برای ادامه کاهش در نرخ بهره‌ها باز گذاشته است و انتظار می‌رود این بانک سیاستی را که از هفت ماه پیش برای کاهش مرحله ای نرخ بهره‌ها به اجرا گذاشته، پی گیرد.

شایان ذکر است که نرخ تورم ترکیه در سال گذشته میلادی در شاخص قیمت‌های تولید‌کننده به ۱۱/۸‌درصد و در شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده به ۰۶/۱۰‌درصد رسید.

بر اساس پیش‌بینی جدید بانک مرکزی ترکیه، نرخ تورم ترکیه امسال در حدود ۹/۵‌درصد خواهد بود.

«دورموش یلماز» رییس بانک مرکزی ترکیه ماه گذشته اعلام کرد: نرخ تورم ترکیه در سال جاری میلادی در محدوده ۹/۶ - ۹/۴‌درصد پیش‌بینی می‌شود که نقطه مشترک آن با تخمین ۷۰‌درصدی ۹/۵‌درصد خواهد بود.

وی گفت: نرخ تورم ترکیه در سال آینده میلادی نیز در محدوده ۹/۶ - ۷/۳‌درصد پیش‌بینی می‌شود که نقطه مشترک آن نیز ۳/۵‌درصد خواهد بود.

رییس بانک مرکزی ترکیه در خصوص پیش‌بینی‌های نرخ تورم این کشور در سال‌های آتی نیز گفت: ترکیه در سال ۲۰۱۱ میلادی نرخ تورمی در حدود ۹/۴‌درصد و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز نرخ تورمی در حدود ۸/۴‌درصد خواهد داشت.