گروه بین‌الملل- بانک جهانی اعلام کرد، برنده بزرگ اقتصاد دنیا در سال‌جاری میلادی کشور اندونزی خواهد بود. این کشور با استفاده از سیاست‌های اقتصادی مناسب و تدوین برنامه‌های کارآمد توانست مانع از ورود بحران به اقتصاد داخلی خود شود و همچنان رشد اقتصادی را تجربه نماید. رهیدن اقتصاد اندونزی از شدیدترین رکود اقتصادی و مالی دنیا بعد از جنگ جهانی دوم نشان دهنده توانمندی این کشور در عرصه اقتصادی است. نمانیده بانک جهانی در اندونزی در مورد این گزارش تازه می‌گوید: «اندونزی بعد از چین و هند سریع‌ترین اقتصاد آسیا است و در سال ۲۰۱۰ میلادی با نرخی بیشتر از ۷ درصد رشد خواهد کرد. این کشور در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در بخش‌های زیر ساختی انجام داده است و همین سرمایه‌گذاری‌ها توانست زمینه‌ساز رشد اقتصادی در این سرزمین شود. رییس جمهوری تازه اندونزی که برای دور دوم انتخاب شده است نیز اعلام کرد، در دوره دوم حضورش در دولت اندونزی ۱۴۰میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی و نیروگاهی سرمایه‌گذاری می‌کند که این سرمایه‌گذاری می‌تواند بستر مناسب برای توسعه اقتصادی در این سرزمین را فراهم کند. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد اندونزی که بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا است در سال ۲۰۰۹ میلادی با نرخ ۲/۴ درصد رشد کند.»

در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ میلادی اقتصاد ۴۳۳میلیارد دلاری اندونزی با نرخ ۴/۴درصد رشد کرد، در حالی‌که در بازه زمانی مورد بررسی اقتصاد کشورهای مالزی و تایلند به ترتیب با نرخ ۲/۶درصد و ۱/۷درصد منقبض شده بود.

دولت اندونزی اعلام کرده است، تا شش سال آینده ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور دو برابر خواهد شد و این رشد تولید ناخالص داخلی در اثر توسعه صادرات نیرو انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این کشور به بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات نیروگاه‌های زغال‌سنگی و ساخت این قبیل نیروگاه‌ها در کشورهای چین و هند تبدیل شود و سهم این کشور در صادرات روغن زیتون در دنیا ارتقای چشمگیری پیدا کند. مهم‌ترین بازارهای دنیا برای استفاده از این منبع انرژی و روغن زیتون کشورهای پهناور چین و هند خواهند بود که هم نیاز به منابع انرژی در آنها بالا است و هم روغن زیتون به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در کشورشان مطرح است. نیکولاس کاشمور، رییس مرکز مطالعات سی ال اس در کشور اندونزی در این مورد می‌گوید: «تا سال ۲۰۱۵ میلادی سه کشور اندونزی و چین و هند در مجموع ۱۰هزار میلیارد دلار از سرمایه‌های دنیا را تولید می‌کنند. این سه کشور که مثلث آینده رشد اقتصاد آسیا نام گرفته‌اند نه تنها در توسعه اقتصادی این قاره، بلکه در توسعه اقتصادی دنیا نقش بسزایی خواهند داشت.» کاشمور در این مورد می‌گوید: «با توجه به رشد اقتصادی و رشد جمعیت در کشورهای چین و هند می‌توان ادعا کرد این دو کشور بزرگ‌ترین بازار برای انواع کالاهای صنعتی و صادراتی خواهند بود. تقاضای این کشورها برای مواد غذایی و منابع انرژی بیشتر از دیگر بخش‌ها قابل توجه است و نقش اندونزی در ارائه دادن کالاهای مورد نیاز آنها می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. با بیشتر شدن نقش اندونزی در این دو کشور پهناور آسیایی زمینه برای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود و رشد درآمد دولت اندونزی می‌تواند موجب رشد درآمد سرانه اندونزی و رشد مصرف در این کشور شود.»