نرخ بیکاری اعضای OECD در ماه مه به 3/8‌ درصد رسید
مترجم: مونا مشهدی‌رجبی
سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد در ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ بیکاری در کشورهای عضو این سازمان برابر با ۸.۳‌درصد بوده است که بیشتر از ۳/۰‌درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته است. نرخ رشد بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن برابر با ۴/۲‌درصد اعلام شده است.

طبق گزارش ارایه شده توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در ماه مه سال جاری نرخ بیکاری در کشورهای عضو منطقه یورو برابر با 5/9‌درصد بوده است که نسبت به ماه قبل از آن 2/0‌درصد و نسبت به سال قبل 1/2‌درصد رشد داشت.
در این ماه نرخ بیکاری در کشور ایالات متحده امریکا برابر با ۵/۹‌درصد اعلام شد که نسبت به ماه قبل از آن ۱/۰‌درصد بیشتر بود.در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی نرخ بیکاری در این کشور معادل ۹/۳‌درصد برآورد شده است. در ماه مه سال جاری میلادی نرخ بیکاری در کشور ژاپن معادل ۲/۵‌درصد اعلام شده است که ۲/۰‌درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۲/۱‌درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر بود.
در این گزارش آمده است: «با وجود اینکه دولت‌های غربی میلیاردها دلار برای تقویت رشد اقتصادی تزریق کرده‌اند، ولی این تزریق‌ها نتوانست موجب رشد اقتصادی کشورهای دنیا و کاهش مشکلات آن شود.
این تزریق‌ها نتوانست زمینه ساز کاهش بیکاری و ارتقای استانداردهای زندگی مردم دنیا شود و به همین دلیل نمی‌توان توصیه‌ای برای ادامه این کار کرد.» در ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ بیکاری در کشور فرانسه یکی از صنعتی‌ترین کشورهای اروپای غربی برابر با ۳/۹‌درصد اعلام شد که نسبت به ماه پیش از آن ۲/۰‌درصد رشد داشت. این در حالی است که بسیاری از تحلیل گران با توجه به سیاست‌های اقتصادی اجرا شده در این کشور و ابزارهایی که دولت برای مقابله با بیکاری استفاده می‌کرد تصور می‌کردند نرخ بیکاری در این سرزمین رشد نداشته باشد. نرخ بیکاری در فرانسه در ماه مه سال جاری میلادی نسبت به ماه پیش از آن ۲/۰‌درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۷/۱‌درصد رشد کرد.
در ماه مه نرخ بیکاری در کشور آلمان برابر با 7/7‌درصد بود و در کشور کانادا نرخ بیکاری بیشتر از 6/8درصد اعلام شد. مطالعات نشان می‌دهد در اغلب کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته دنیا نرخ بیکاری نسبت به سال قبل بیشتر از دو‌درصد رشد کرده است.
نرخ رشد بیکاری نسبت به ماه قبل بیشتر از ۲/۰‌درصد اعلام شد که نشان داد مسایل مطرح شده در مورد کاهش شدت بحران اقتصادی در دنیا و خروج تدریجی آن از رکود هنوز روی بازار کار تاثیر مثبتی بر جای نگذاشته است.
یکی از تحلیلگران این سازمان با اشاره به رشد بیکاری در اغلب کشورها در ماه مورد بررسی گفت: «رشد بیکاری می تواند مشکلات دیگری برای کشورها ایجاد کند. مشکلاتی که اقتصاد این کشورها را از درون ویران خواهد کرد.
رشد بیکاری ضمن ایجاد مشکلات اقتصادی زمینه ساز ایجاد مشکلات اجتماعی هم خواهد شد؛بنابراین بر طرف کردن آن نه تنها برای مردم بلکه برای دولت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
در این بخش جدول ارایه شده توسط این سازمان را در مورد نرخ بیکاری می بینید: