گروه بین‌الملل - بانک جهانی هشدار داد که کشورهای در حال توسعه احتمالا نمی‌توانند به اهداف توسعه‌ای خود برای بهبود شرایط زندگی تا سال ۲۰۱۵ نائل آیند. به گزارش بی‌بی‌سی، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد بسیاری از اهداف توسعه‌ای هزاره که در سال ۲۰۰۰ مقرر و تنظیم شده است، احتمالا محقق نشود. در سال ۲۰۰۰ و پس از آن در سال‌های پس از آن کشورها متعهد شده‌اند که کاهش فقر یکی از اهداف مهم آنها باشد اما آنها هنوز پیچ‌و‌خم بهبود سیستم آموزشی و بهداشت گرفتار آمده‌اند. بانک جهانی در این گزارش توضیح داده است که کمک‌های خارجی که عموما توسط کشورهای ثروتمند انجام می‌گرفته است، به تعویق افتاده است.

دومینیک اشتراوس کان که با همکاری او این گزارش نوشته شده است، می‌گوید: کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به اهداف مقرر شده نیازمند کمک‌های خارجی بیشتر و منابع داخلی هستند. رابرت زولیک رییس بانک جهانی هم گفت، من به‌ویژه درباره ریسک‌ها و مخاطراتی که سر راه این اهداف قرار دارند، مانند گرسنگی و سوء‌تغذیه نگران هستم. این مخاطرات تاثیرات چندگانه‌ای بر توفیق دیگر اهداف مانند سلامت والدین، مرگ‌و‌میر کودکان و آموزش دارند.

این گزارش حاکی از آن است که بیشترین کوتاهی و نقیصه در زمینه کاهش مرگ‌و‌میر مادران و کودکان رخ داده است اما همچنین کوتاهی‌های بزرگی در زمینه ساخت مدارس ابتدایی، تغذیه و بهداشت اتفاق افتاده است. در این گزارش آمده است که کشورهای آفریقای زیر خط فقر احتمالا به هیچ یک از اهداف مقرر شده، دست نخواهند یافت اما نگرانی جدی‌تر درباره شرایط زندگی در جنوب آسیا وجود دارد که در هر حال بزرگ‌ترین گروه‌های فقیر در این منطقه زندگی می‌کنند. این منطقه بالاترین نرخ سوء‌تغذیه کودکان را دارد و به نظر می‌رسد که از حیث بهبود در زمینه آموزش و نیز مرگ‌و‌میر کودکان، پیشرفتی حاصل نشده است. شانتا دواراجان، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در این منطقه می‌گوید، با توجه به نرخ رشد سریع در این منطقه، فقدان پیشرفت در کاهش سوء‌تغذیه کودکان یا آموزش مشکل‌ساز شده است.

البته این گزارش یکسر ناامیدکننده نیست و خبرهای خوب هم دارد. تعداد مردمی که در فقر کامل به سر می‌برند یعنی فقط روزی یک دلار درآمد دارند در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴، ۲۷۸میلیون نفر کاهش یافته است. این کاهش اساسا به دلیل نرخ رشد سریع اقتصادی در چین است. اما هنوز حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان از داشتن آب تمیز و بهداشتی محروم هستند، همچنین حدود ۶/۱میلیارد نفر از جمعیت جهان به منابع انرژی مدرن دسترسی ندارند و ۶/۲میلیارد نفر از بهداشت اولیه محروم هستند.

با آنکه در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ جهان برای خود ماموریت امحای فقر تعریف کرده بود، کمک‌های خارجی و عموما کشورهای ثروتمند کاهش یافته است. قرار بود مجموع کمک‌های خارجی در سال ۲۰۰۷ به ۷/۱۰۳میلیارد دلار برسد، اما کشورهای ثروتمند خلف وعده کردند و به وعده خود وفا نکردند. موسسه خیریه اکسفام می‌گوید که اهداف مبارزه با فقر خیلی ایده‌آل‌های دور از دسترس نیستند بلکه کاملا واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی تعریف شده‌اند. اما نکته قابل‌توجه این است که کشورهای ثروتمند که در سال ۱۹۶۳ بخش چشمگیری از درآمد خود را به کشورهای فقیر به صورت کمک اعطا می‌کردند در سال ۲۰۰۷ نتوانستند به آن جریان ادامه دهند.

در حال حاضر بحران غذا و افزایش قیمت‌های غذا از جمله مسائلی است که بانک جهانی را سخت نگران کرده است. این سازمان از کشورهای ثروتمند و به‌ویژه کشورهای دارنده نفت تقاضا کرده است، در آفریقا سرمایه‌گذاری کنند و به این ترتیب به امحای فقر در این قاره پهناور کمک کنند.