ترافیک جمهوری‌خواهان در عراق

گروه بین‌الملل- در حالی که هفته گذشته جان‌ مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سفری اعلام نشده را به عراق انجام داد، دیروز نیز دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا در سفری اعلام نشده وارد عراق شد.

سفر دیک چنی در شرایطی به عراق انجام می‌شود که از یک‌سو شمار نظامیان کشته شده در عراق در حال عبور از چهار هزار نفر است و از سوی دیگر ژنرال پترائوس، فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفیر این کشور در عراق قرار است در ماه آوریل گزارش جدید خود را از تحولات جنگ عراق و شرایط آمریکا به کنگره ارائه کنند. به گزارش بی‌بی‌سی دیدار با این دو نفر و همچنین ملاقات با نوری‌ المالکی، نخست‌وزیر عراق از مهم‌‌ترین برنامه‌های دیک چنی در جریان سفر به عراق عنوان شده است. دیک چنی آخرین بار در ماه مه سال ۲۰۰۷ و پیش از اجرای طرح افزایش نیرو در عراق به این کشور سفر کرده بود.

به گفته منابع خبری نزدیک به مشاوران دیک چنی، معاون جورج بوش در جریان این سفر به موضوع کاهش خشونت‌ها در عراق تاکید خواهد کرد. وی همچنین از دولت عراق به خاطر تصویب لوایحی در جهت برقراری اتحاد و همبستگی ملی در میان اقوام این کشور تقدیر خواهد کرد. به طور مشخص می‌توان گفت ماموریت اصلی دیک چنی در عراق بررسی وضعیت امنیتی این کشور پس از اجرای طرح افزایش ۳۰هزار نفری نیروهای نظامی است.

جان مک‌کین نیز در عراق دیداری غیرعلنی با فرماندهان نظامی آمریکا در این کشور داشت. اگرچه از مفاد این مذاکرات خبری منتشر نشده است اما تحلیل‌گران گمانه‌زنی کردند که محور گفت‌وگوهای جان مک‌کین تحلیل استراتژی‌های تبلیغی به خصوص در خصوص جنگ عراق بوده باشد. کاهش نیروها در عراق برای مک‌کین در این شرایط بسیار اهمیت دارد. چرا که اکنون اصلی‌ترین نگرانی مردم آمریکا از آینده جنگ عراق است. در صورتی که دیک چنی با کاهش نیروها در ادامه سال موافقت کند، برگ برنده بزرگی را به دست جان مک‌کین داده است.