گروه بین‌الملل- پارلمان جدید پاکستان دیروز رسما افتتاح شد. نمایندگان پارلمان جدید که در جریان انتخابات ۱۸فوریه به مجلس راه یافتند، در حالی دیروز اولین نشست خود را برگزار کردند که سران دو حزب عمده پارلمان یعنی آصف علی زرداری رییس حزب مردم و نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) در پارلمان حضور ندارند. نواز شریف از سوی دولت در زمان ثبت‌نام نامزدها منع شد و آصف علی زرداری نیز در آن زمان به دلیل در قید حیات بودن همسرش بی‌نظیر بوتو، سمتی در حزب مردم نداشت. با این وجود این دو حزب اکنون اکثریت پارلمان را در اختیار دارند و مخالفان دولت بر مجلس چیره شده‌‌اند. این پارلمان در حالی کار خود را شروع کرد که به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران برنامه اصلی آن به زیر کشیدن پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان از قدرت است. هیچ یک از دو حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) و حزب مردم نمی‌توانستند به تنهایی دولت را در پاکستان تشکیل دهند به همین دلیل با یکدیگر ائتلاف کردند. مخالفت با حکومت پرویز مشرف تنها عامل پیوند دهنده این دو حزب است که در حقیقت با یکدیگر نیز اختلاف دارند. این دو حزب اکنون مصداق بارز این جمله هستند که دشمن مشترک دوست می‌سازد. از این رو به گفته تحلیل‌گران این میزان اشتراک برای تداوم ائتلاف کافی نخواهد بود. اندک چرخشی در مواضع هر یک از طرفین می‌تواند به شکسته شدن این ائتلاف منجر شود. چیزی که بیش از هر کس دیگر به سود پرویز مشرف خواهد بود. نشانه عمیق نبودن این ائتلاف را می‌توان در به طول انجامیدن زمان تعیین نخست‌وزیر پاکستان جست‌وجو کرد. ائتلاف حزب مسلم لیگ و حزب مردم به رغم گذشت یک ماه از مشخص شدن نتیجه انتخابات و بازگشایی مجدد مجلس در روز گذشته نتوانسته روی یک اسم مشخص تاکید کند. با این وجود نام امین فهیم، مغز متفکر حزب مردم و معاون آصف علی‌ زرداری بیش از دیگر نام‌ها به گوش می‌رسد.

به هر صورت، نخست‌وزیر آینده پاکستان هر که باشد، بزرگ‌ترین چالش او کار کردن با رییس‌جمهوری است که در طول دوره حکومت در لباس نظامی بسیاری از اختیارات کلیدی نخست‌وزیر را با استفاده از یک مجلس همسو سلب کرده و به اختیارات رییس‌جمهوری افزوده است. نواز شریف در سخنرانی اخیر خود با انتقاد از پرویز مشرف، سلب اختیارات نخست‌وزیر پاکستان را خدشه وارد کردن به نظام پارلمانتاریستی پاکستان دانسته و آن را مخالف قانون اساسی عنوان کرد. مجلس پاکستان نیز روزهای سختی را با رییس‌جمهوری خواهد داشت، چرا که طبق اعلام سران احزاب پیروز در انتخابات، مجلس تلاش خواهد کرد تا اختیارات رییس‌جمهوری را کاهش دهد و به نخست‌وزیری بازگرداند.

اکنون این سوال پیش می‌آید که در صورت کنار رفتن پرویز مشرف آیا ثبات به پاکستان باز خواهد گشت؟ تحلیل‌گران نسبت به این مساله چندان نگاه مثبتی ندارند. در صورت سقوط مشرف از قدرت شرط ائتلاف بین دو حزب مردم و مسلم لیگ (شاخه‌ نواز) از میان برداشته شده و این ائتلاف در معرض گسست قرار خواهد گرفت. در آن زمان است که باید بار دیگر منتظر موجی از ناآرامی‌های داخلی در پاکستان بود.