دنیای اقتصاد- بازارهای سهام جهان دیروز را با ریزش‌های سنگین پشت‌سر گذاشتند. در مهم‌ترین سقوط بازار سهام، بورس توکیو به عنوان دومین بورس معتبر جهان بیش از ۴۰۰واحد سقوط کرد. این بازار ۷/۳درصد از ارزش خود را از دست داد. بورس توکیو با این ریزش به پایین‌ترین سطح در ۱۳سال اخیر رسید. در پی بازگشت بحران اعتبارات در آمریکا رخ داد

سقوط بازارهای سهام اروپا و آسیا

گروه بین‌الملل- بازارهای سهام آسیا و اروپا دیروز با ریزش سنگین شاخص‌های سهام روبه‌رو شدند. این سقوط چشمگیر که در آسیا شدیدتر از دیگر نقاط جهان بود در واکنش به تحولات وال‌‌استریت صورت گرفت. بحران اعتبارات در ایالات متحده باعث شد تا بانک بیراسترنس اعلام کند که در حال ورشکسته‌شدن است. این نشانه‌ای بود بر اینکه بحران بازار اعتبارات همچنان ادامه دارد.

اگرچه شرکت سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان به فریاد این بانک رسید و سهام آن را خریداری کرد، اما نگرانی‌ حاصل از تداوم بحران اعتبارات موجبات ریزش بازارهای سهامدار را در آسیا و اروپا فراهم آورد.

در بزرگترین سقوط دیروز بازارهای سهام شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ ۲/۵‌درصد ارزش خود را از دست داد. بورس هنگ‌کنگ درهفته گذشته نزدیک به ۱۰درصد سقوط کرده است. پایین‌آمدن ارزش سهام بانک‌های آسیایی که نماد آنها در این بورس قرار دارد، اصلی‌ترین عامل سقوط بورس هنگ‌کنگ است.

مهمترین بورس آسیایی یعنی بورس توکیو نیز دیروز با یک ریزش سنگین مواجه شد. شاخص نیکی در بورس توکیو دیروز ۴۵۴‌واحد از دست داد. این ریزش ۷/۳‌درصدی باعث شد تا عدد شاخص نیکی به ۱۱۷۸۷ واحد برسد. با این سقوط، شاخص نیکی به پایین‌ترین میزان خود در ۵/۲‌سال گذشته رسیده است. در هندوستان نیز شاخص سنسکس بورس بمبئی ۱/۵‌درصد سقوط کرد. به گزارش آسوشیتد پرس اقتصاد‌دانان ژاپنی در مورد لزوم ایجاد آرامش در بازارها به ویژه بازار ارز هشدار دادند، اما در عین حال آنها راهکاری برای ایجاد این آرامش ارائه نکردند. به گفته تحلیل‌گران بازار سهام ایالات متحده به شدت نگران جلسه بانک مرکزی این کشور است که فردا برگزار خواهد شد. بازارها به شدت خواستار کاهش بیشتر نرخ بهره هستند و این در حالی است که بانک مرکزی به دلیل نگرانی افزایش ریسک تورم، برای کاهش کارساز نرخ بهره دچار گردیده است.

در همین‌حال دیروز گزارش‌هایی از سقوط مجدد ارزش دلار مخابره شد. به گزارش رویترز ارزش دلار برابر ین ژاپن دیروز به پایین‌ترین میزان خود در ۱۳سال گذشته رسید. هر دلار آمریکا دیروز در برابر ۷۲/۹۵‌ین ژاپن معامله شد. این پایین‌ترین میزان برابری دلار و ین از آگوست ۱۹۹۵ تا کنون است. از سوی دیگر ارزش دلار در برابر یورو نیز به پایین‌‌ترین میزان از بدو به جریان‌افتادن پول واحد اروپایی رسید. هر یورو دیروز در برابر ۵۹۰۳/۱‌‌دلار خرید و فروش شد.

در ادامه سقوط بازارهای سهام در روز گذشته، بورس نیویورک نیز با سقوط ۴/۱‌‌درصدی روبه‌رو شد. در پایان معاملات دیروز در بورس وال‌‌استریت، شاخص صنعتی داوجونز ۱۶۴ واحد سقوط کرد و به عدد ۱۱۸۱۸ واحد رسید.

شاخص داوجونز از اکتبر گذشته تاکنون نزدیک به ۱۵درصد‌ سقوط کرده است. با روند کنونی کاهش ارزش سهام در وال‌استریت پیش‌بینی می‌شود تا نیمه ماه آوریل شاخص داوجونز به زیر ۱۰‌هزار واحد سقوط کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد کاهش ارزش این شاخص در سال ۲۰۰۸ به ۲۰‌درصد خواهد رسید و در آن صورت است که دیگر می‌توان با اطمینان از ورود اقتصاد ایالات متحده به دوران رکود سخن گفت. شاخص استاندارد اندپورز دیگر شاخص معتبر نیویورک نیز دیروز با ۱۲/۵۱‌ واحد کاهش همراه شد و به ۲۲۱۲ واحد رسید.

در اروپا نیز بازارهای سهام و معامله‌گران روز خوبی را پشت‌سر نگذاشتند. در لندن شاخص اصلی FTSEا۲‌درصد از ارزش خود را از دست داد. بورس لندن دیروز با ریزش ۱۳۲‌واحدی عدد شاخص ۵۴۹۹ را تجربه کرد، در فرانسه شاخص CAC۴۰ بورس پاریس ۴/۱۲۵ واحد سقوط کرد. این بازار دیروز ۳ درصد ارزش خود را از دست داد. اما بزرگ‌ترین سقوط بازارهای سهام اروپا دیروز در بورس فرانکفورت رخ داد. شاخص داکس فرانکفورت دیروز با از دست‌دادن ۲۹/۲۲۶ واحد سقوط ۴/۱‌درصدی را تجربه کرد. کاهش تقاضای خارجی که به پایین‌آمدن صادرات کارخانه‌‌ها منجر خواهد شد اصلی‌ترین دلیل سقوط بازار سهام آ‌لمان در روز دوشنبه گزارش شده است.