هفته پیش به روایت اکونومیست

گروه بین‌الملل- نیروی هوایی ایالات متحده در روز جمعه ۲۹فوریه، بزرگ‌ترین و پهن‌ترین هواپیمای جهان را که در آمریکا ساخته شده است به نمایش خواهد گذاشت. ساخته‌شدن این هواپیما، دومین قرارداد بزرگ جهان در زمینه تدارکات نظامی برای تانکرهای سوخت‌گیری را به دنبال خواهد داشت که ارزشی معادل ۱۰۰میلیارد دلار دارد. نیروی هوایی ایالات متحده تصمیم خواهد گرفت تا با یکی از دو شرکت بزرگ هواپیمایی، بوئینگ و یاکنسرسیوم گرومن نورترپ، برای تامین تدارکات اولیه ۱۷۹ هواپیمای سوخت‌رسان هوایی قرار داد ببندد و آن را جایگزین ناوگان قدیمی سازد. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران در روز دوم مارس قرار است از عراق دیدن کند تا با نوری‌ المالکی نخست‌وزیر عراق و جلال طالبانی رییس‌جمهور مذاکره و گفت‌و گو کند. این اولین سفر رییس‌جمهور ایران به عراق است. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که در عراق تحولاتی در حوزه حکومتی در حال اتفاق است و البته جلال طالبانی که قبل از اعلام تغییرات با آیت‌ا... سیستانی ملاقات کرده است، اعلام کرده است که تغییرات جدید، چیزی از اختیارات نخست‌وزیر کم نمی‌کند و در عین حال تهدیدی نیز برای موقعیت نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق نیست صورت می‌گیرد.

رییس‌جمهور ایران در عراق هیچ برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی ندارد. پس از پایان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، به‌ویژه جنگ آمریکا علیه عراق دو کشور روابط خود را در بسیاری از زمینه‌ها گسترش دادند و موافقت کرده‌اند که درباره مرزهای مشترک با هم همواره باب‌ مذاکره و گفت‌و گو را باز بگذارند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه در روز یکشنبه دوم مارس برگزار خواهد شد. هیچکس شکی ندارد که برنده انتخابات در این دوره کیست؟ دیمیتری مدودف، کاندیدای مورد نظر آقای پوتین، حمایت بیش از ۷۰درصد مردم را براساس نظرسنجی‌ها با خود دارد. مدودف، پس از انتخابات، ولادیمیر پوتین را به مقام نخست‌وزیری منصوب خواهد کرد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که پرزیدنت آینده کاره‌ای نخواهد بود و فقط در نقش متصدی ظاهر خواهد شد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که دو کاندیدای دیگر ولادیمیر زیرونوسکی که ملی‌گرایی تندرو است و نیز گناذی زیوگانف رهبر حزب کمونیست از کمتر از ۱۰درصد حمایت مردم برخوردار هستند. کشورهای غربی برای تحت فشار قراردادن روسیه از هم‌اکنون تبلیغات خود را علیه انتخابات این کشور آغاز کرده‌اند. آنها می‌گویند که انتخابات با توجه به اظهارات گروه‌‌های ناظر که برخی از آنها هم اجازه پیدا نکرده‌‌اند به روسیه بروند، منصفانه نیست، زیرا رقیب جدی وجود ندارد و رقابت محدود است. این در حالی است که نظرسنجی‌ها حکایت از محبوبیت پوتین در روسیه دارد. برنامه‌های اقتصادی پوتین در سال‌های اخیر، تحول اساسی در وضع مردم ایجاد کرده است.

این تبلیغات پس از اعلام استقلال کوزوو شدیدتر شده است که صربستان و روسیه هر دو از مخالفان این استقلال هستند. در بلگراد پس از اعلام استقلال کوزوو سفارت ایالات متحده به عنوان حامی نخست این استقلال به آتش کشیده شد.