گروه بین‌الملل- قیمت نفت خام در هفته گذشته رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت. قیمت نفت که پس از ژانویه که به ۱۰۰دلار برای هر بشکه رسید، حداقل ۱۰دلار کاهش پیدا کرده بود. روز چهارشنبه ۲۰فوریه به ۳۲/۱۰۱دلار برای هر بشکه رسید. این جهش قیمت نفت، یکی به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه نفت بود که این روزها به دلیل فعالیت شورشیان نیجریه افزایش یافته است و دیگری نگرانی از اینکه سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) در جلسه آینده خود که در پنجم مارس تشکیل می‌شود، قصد افزایش تولید و عرضه نفت را نداشته باشد. مقامات اوپک از هم‌اکنون گفته‌اند که افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش در عرضه آن نیست، بلکه دلایل سیاسی دارد و بنابراین هنوز دلیلی برای افزایش عرضه نفت به بازار وجود ندارد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند، کاهش ارزش دلار یکی دیگر از عواملی است که بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد و هر بار که ارزش دلار در بازار کاهش می‌یابد، قیمت نفت، طلا و دیگر کالاها از جمله کالاهای کشاورزی نیز افزایش پیدا می‌کند. در هفته گذشته قیمت گندم و چای نیز رکورد بر جای گذاشت.

در ایالات متحده هزینه مصرف‌کنندگان در ماه ژانویه ۴/۰درصد افزایش پیدا کرد که نسبت به سال قبل ۳/۴درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم واقعی که به استثنای قیمت غذا و سوخت محاسبه می‌شود، ۳/۰درصد افزایش داشته است. گزارش افزایش تورم برای اقتصاد آمریکا خبر خوبی محسوب نمی‌شود. بانک مرکزی ایالات متحده درباره خطر «رکود-تورمی» هشدار داد. از طرف دیگر در شرایط کنونی که بازارها امیدوار هستند بانک در جلسه آینده خود نرخ بهره را کاهش دهد، گزارش تورم ممکن است دست مقامات تصمیم‌گیرنده درباره نرخ بهره را ببندد. فشارهای تورمی از کاهش نرخ بهره جلوگیری می‌کنند.

اما در بریتانیا خبر ملی کردن بانک بزرگ نوروتون راک در هفته گذشته، خبر پرسروصدا و مهمی بود. این بانک که از مهم‌ترین موسسات اعطاکننده وام‌های اعتباری به متقاضیان و خریداران مسکن بود از تابستان سال گذشته به دلیل عدم توانایی مردم در پرداخت اقساط خود به بحران مالی دچار شد و برای رهایی از بحران از بانک مرکزی تقاضای وام سنگین کرد که بازپرداخت آن ۳۰۰سال به طول انجامید. بانک‌ها و موسسات مختلف از جمله برانسون میلیاردر بریتانیا تلاش زیادی برای خرید این بانک به منظور کمک به آن کردند. اما در حال حاضر با ملی ‌شدن این بانک توسط دولت بریتانیا همه آن تلاش‌ها را متوقف کرد. مشکلات موسسات مالی و بانک‌ها هنوز برقرار است و حلقه جدیدی از بحران خود را آشکار کرده است که کمپانی‌ها و موسسات بیمه‌کننده اوراق بهادار هستند.

در ایالات متحده هنوز خبر قطع‌ و مسرت‌بخشی درباره بهبود وضعیت مسکن وجود ندارد. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند، علت اصلی نوسانات و ناپایداری‌های بازار در ماه‌های اخیر به‌رغم کاهش نرخ بهره این است که بخش مسکن هنوز علائمی از بهبود و احیا نشان نداده است. تعداد خانه‌های جدید و در حال ساخت در ایالات متحده در ماه ژانویه ۸/۰درصد افزایش داشته است، اما با این‌همه ۲۸درصد کمتر از میزان ساخت و ساز در همین ماه در سال گذشته بوده است. به همین دلیل تحلیل‌گران و اقتصاد‌‌دانان نگران‌ هستند که کسادی بخش مسکن به‌تدریج کل اقتصاد را فراگیرد و اقدامات بانک مرکزی هم چاره‌ساز نباشد.

در چین هم تورم مانند رشد اقتصادی سرعتی شتابان دارد و مقامات اقتصادی ژاپن را برای اتخاذ تدابیر بازدارنده تشویق کرده است. هزینه مصرف‌کننده در چین در سال تا ماه ژانویه ۱/۷درصد ترقی یافته است که نسبت به سال قبل تا ماه دسامبر که نرخ تورم ۵/۶درصد بوده است، ترقی یک‌درصدی نشان می‌دهد. بخش اعظم این ترقی به دلیل گرانی و افزایش قیمت مواد غذایی و به‌ویژه گوشت است.

در مکزیک تولید ناخالص داخلی در سه ماه پایان سال ۲‌درصد افزایش داشته است که آهنگ محکم و قدرتمندی از رشد با ‌توجه به اقتصاد شکننده همسایه یعنی آمریکا است که بزرگ‌ترین شریک تجاری مکزیک محسوب می‌شود.