پیام جدی مشرف برای همکاری با حزب مردم

گروه بین‌الملل- حزب حاکم پاکستان، پریروز به برندگان انتخابات پارلمانی اخیر قول داد که به آنها در مهار و کنترل گروه‌های اسلامی تندرو کمک کند، این در حالی است که ائتلاف پیروز دنبال راهی است که قدرت‌های قانونی پرویز مشرف از جمله حق انحلال پارلمان را محدود کند. شجاعت حسین

به گزارش رویتر از اسلام‌آباد، گروه‌های تندرو اسلامی پریشب در پیشاور سه تن از نیروهای امنیتی را به قتل رساندند. در واقع این اقدام تندروها به مثابه هشداری به دولت آینده و تهدیدات امنیتی پیش روی آن است.

شجاعت حسین، دبیرکل حزب مسلم لیگ (شاخه قائد اعظم) که حامی مشرف هستند در مصاحبه‌ای گفت، حزب طرفدار پرویز مشرف رییس‌جمهوری پس از شکست در انتخابات اخیر قصد دارد نقش مثبت و سازنده‌ای را در سیاست پاکستان ایفا کند.

در انتخابات اخیر پاکستان که هفته گذشته برگزار شد، دو حزب مخالف و بزرگ پاکستان یعنی حزب مردم و مسلم لیگ (شاخه‌نواز) به ترتیب توانستند اکثریت آرای مردم و در نتیجه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را کسب کنند.

به این ترتیب از مجموع ۲۶۸ کرسی پارلمان، ائتلاف این دو حزب ۱۵۴ کرسی به دست آورده است و صلاحیت انتخاب نخست‌وزیر را دارد.

حزب حاکم فقط توانست ۴۰ کرسی کسب کند و کمیته برگزاری انتخابات باید تکلیف شش کرسی باقیمانده را اعلام کند.

ائتلاف حزب مردم و مسلم لیگ (شاخه‌نواز) در حال بررسی گزینه‌های نخست‌وزیری هستند. هیچ یک از رهبران دو حزب نمی‌توانند برای نخست‌وزیری کاندیدا شوند.

آصف علی زرداری، همسر خانم بی‌نظیر و نواز شریف به دلیل اینکه در انتخابات پارلمانی شرکت نکرده بودند، صلاحیت کاندیداتوری برای نخست‌وزیری را ندارند، مگر در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان شرکت کنند.

زرداری به این دلیل که همسرش کاندیدای انتخابات بود و نواز شریف توسط دولت از ثبت‌نام در انتخابات ممنوع شد. در حال حاضر با توجه به اینکه دو حزب مخالف ائتلاف تشکیل داده‌اند و اعلام کرده‌اند، هیچیک از کسانی که با دولت مشرف همکاری کرده‌اند را برای همکاری در دولت آینده نخواهد پذیرفت، شجاعت حسین،‌ دبیر کل حزب حاکم سخن از حمایت حزب خود از دولت در تعقیب اهداف ملی فراتر از مقاصد و برنامه‌های حزبی می‌گوید.

شجاعت حسین با اشاره به مهار گروه‌های اسلامی تندرو در واقع به گروه پیروز یادآوری می‌کند که با چه تهدید امنیتی در آینده مواجه خواهند بود.

در سه دهه اخیر، یعنی پس از سیاست اسلامی‌سازی ضیاالحق و همزمان جنگ افغانستان که هر دو باعث تقویت گروه‌های اسلامی تندرو در پاکستان شد که بسیاری از آنها خارجی هستند، دولت‌های دموکراتیک و حتی غیردموکراتیک با چالش این گروه‌های غیرقابل مهار که نفوذی هم در ساختار دولت دارند، مواجه بوده است و حتی فعالیت این گروه‌ها و موجی از ناامنی و ترور که در کشور ایجاد کرده است، بهانه لازم را به ارتش برای دخالت داده است.

شجاعت حسین، رهبر مسلم لیگ (حامیان مشرف) گفت که آنها به دولت جدید کمک خواهند کرد که برنامه‌هایی را برای بهبود وضعیت آموزش، بهداشت و حقوق زنان و اقلیت‌ها تدوین و اجرا کند.

از آن سو رهبران حزب مردم پشت درهای بسته در حال مذاکره و گفت‌وگو درباره سیاست‌های قانونگذاری خود پس از به‌دست‌گیری دولت هستند. تاکنون آشکار شده است که هدف اول و مهم حزب مردم محدود کردن قدرت رییس‌جمهور یعنی مشرف است که طی ده‌سال قانون اساسی را به نفع خود تغییر داده است و به خود حق‌ انحلال پارلمان را اعطا کرده است. به نظر می‌رسد گروه‌های مخالف ترس دارند مبادا مشرف از قدرت استفاده کند و با انحلال پارلمان انتخابات دیگری برگزار کند.

در نظر آنان پرویز مشرف این‌بار تحت فشار کشورهای غرب و نیز فضای عاطفی ترور بی‌نظیر‌بوتو نتوانست از اعلام نتایج حقیقی انتخابات جلوگیری کنند اما معلوم نیست که بتوانند در ماه‌های آینده که دولت جدید با مشکلات و تهدیدات امنیتی از طرف گروه‌های اسلامی تندرو مواجه شد، با به دست آوردن توجیه لازم، از قدرت خود استفاده نکند. حزب مردم اعلام کرده است که اولین کاری که خواهد کرد، احیای تفوق پارلمان بر سایر نهادهای حکومتی است. تغییراتی که مورد نظر حزب مردم است. تصویب دو سوم آرای پارلمان را نیاز دارد که اندک بیش از کرسی‌هایی است که تاکنون دو حزب بزرگ مخالف به دست آورده‌‌اند.

حزب مردم تا ماه آینده کاندیدای مورد نظر خود را برای نخست‌وزیری معرفی می‌کند. به نظر می‌رسد، امین فهیم‌ دوست وفادار خانم بی‌نظیربوتو که ۶۸ساله است، کاندیدای اصلی حزب برای نخست‌وزیری باشد.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده به‌شدت نگران وضعیت دولت جدید است. حزب مردم اگرچه بازگشت خود به قدرت را مدیون فشار آمریکا به مشرف برای مذاکره با بوتو و تقسیم قدرت با اوست، اما در عین حال مشکلاتی که در پیش‌روی خواهد داشت، تبعات مستقیم سیاست‌های آمریکاست که چون چاره‌ای برای آن ندارد، حزب مردم را چاره بیچارگی خود می‌داند. باید دید آیا حزب مردم می‌تواند فعالیت القاعده را در پاکستان و افغانستان مهار کند یا خیر.